dinsdag 9 januari 2024

Grote barmsijs kijkt vooruit.

grote barmsijs op een berkentakje
Vanaf half november zijn weer veel grote barmsijzen in ons land te zien. We hebben namelijk te maken met een influx van barmsijzen. Een influx of invasie van deze vogels komt niet vaak voor. Een paar jaar geleden,volgens mij in 2018 was de laatste influx van deze prachtige sijsjes. Hoe het werkt dat al die grote barmsijzen massaal naar het zuiden trekken weet ik niet precies. Er wordt dan vaak, vrij gemakkelijk, gezegd dat het met voedselaanbod of juist voedsel-tekorten te maken heeft. Maar naar mijn idee kom je daar pas achter als het winter is en weet je dat nog niet als je halverwege de herfst zit.

Die grote barmsijzen kunnen dus al in een vroeg stadium vaststellen dat als ze in hun oorspronkelijk leefgebied blijven, ze te maken krijgen met een hongerwinter. En wat mij altijd blijft verbazen, hoe communiceren ze dat met elkaar. Hoe spreken ze af om ergens samen te komen en dan in grote groepen van honderden vogels tegelijk te vertrekken? 

berkenkatjes openpeuteren
Dat die barmsijzen een paar maanden geleden al de keuze hebben gemaakt om massaal naar hier te komen, snap ik nu wel. Afgelopen week zag ik op het Nieuws dat in zuid Zweden de temperatuur ver onder nul was gedaald en het hele zuiden ontwricht was door de enorme sneeuwval. Barmsijzen hebben daar nu niets te zoeken en kunnen hier vrij comfortabel de winter doorbrengen.

Afgelopen week was ik in de Boswachterij Dorst en zag een een mooi clubje van 11 grote barmsijzen voorbij vliegen en ze doken een klein bosje van jonge berken in. De berkjes van een meter of twee hoog hadden nog volop berken- katjes aan de dunne takjes hangen. 
Lekker makkelijk ontbijten dus en de velletjes van de katjes werden vakkundig verwijderd en dwarrelden in kleine wolkjes omlaag. Ze waren onverstoorbaar bezig en goed te bekijken. Ik vermoed dat ze zo relaxed waren omdat ze in het noorden niet vaak mensen tegenkomen. En dat is ook weer fijn voor mij zodat ik ze hier ongestoord van dichtbij kon bekijken. 

En wat is het toch knap dat die vogels op tijd in de gaten hebben dat het beter is te vertrekken. Vogels kunnen dus ook vooruitkijken. Ik vermoed dat we de komende tijd, als het weer in ScandinaviĆ« zo blijft, nog wel meer overwinteraars gaan zien. Ik hoop dat de pestvogels ook ver genoeg vooruit kunnen kijken en naar hier komen. 

In de Boswachterij overwinteren momenteel nog meer wintergasten zoals de kleine barmsijs, keep en de `gewone` sijs. 

Wil je meer weten hoe jee grote barmsijs herkent, klik dan op de link;

Geen opmerkingen: