vrijdag 26 januari 2024

Het ene jaar is het andere niet?

winterse zanglijster in de Boswachterij
Als ik even terugkijk naar januari 2023 was dat met gemiddeld 10 graden Celsius een hele andere maand dan januari 2024. We hebben de eerste weken van dit jaar echt winters weer gehad en daarna een paar stormachtige dagen met temperaturen boven de 10 graden. Deze twee januari maanden zijn niet te vergelijken en dat merk ik dus ook aan de vogels. Ik zal eens een mooi voorbeeld geven.

Vorig jaar zong de zanglijster met die milde temperaturen en rustig weer al vanaf 4 januari. Ik dacht toen nog dat deze vogel het voorjaar in de bol had maar ook op andere plekken hoorde ik in de loop van de maand dagelijks zanglijsters zingen. Dit jaar is dat anders, ik heb nu nog geen enkele zanglijster horen zingen en ik loop daar echt elke dag op te loeren. Nu was vorig jaar wel uitzonderlijk want ik had nog nooit eerder een zanglijster zo vroeg in het jaar gehoord. Mijn "record" stond tot vorig jaar op 7 januari. Ik vermoed dat het toen ook zo'n milde januarimaand is geweest.

Ook in de Boswachterij Dorst laten de lijsters zich nog niet horen en ik kom daar toch heel regelmatig. Het kan dus best zo zijn dat alles door de weersgesteldheid weer een paar weken opschuift. Dat gebeurt wel vaker. Ook planten zoals de gele kornoelje staat nog in knop terwijl die vorig jaar in dezelfde periode al bloesembloempjes had. Nu dacht ik altijd dat de vogels zich met name lieten leiden door het aantal uren daglicht en zich maar weinig aantrokken van het weer. Ja, bij een stevige bui of felle kou, houden ze zich wel even koest maar de biologische klok in combinatie met een bepaald aantal uren daglicht bepalen uiteindelijk wat er gebeurt.

Het kan niet anders zijn dan dat over enkele dagen, hooguit een of twee weken of de zanglijsters moeten aan de bak. Het broedseizoen wacht niet denk ik dan. Het wordt dan toch spannend wanneer ik de eerste ga horen, is het nog januari of wordt dat dan toch februari. En dan moet je weten dat de overwinterende zanglijsters die uit het zuiden naar de noordelijke broedgebieden trekken dat tot wel eind maart, begin april kunnen doen. Dus er is een aanzienlijke marge waar de lijsters rekening mee houden en dat is maar goed ook anders zou het wel heel spannend worden. Toch ga ik vanaf vandaag met een iets groter wordende spanning en extra goed schoon gewassen oren naar buiten. Ik wil geen geluidje missen.

Wil je meer weten van de nachtegaal on der de lijsterachtigen, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zanglijster

Geen opmerkingen: