maandag 15 januari 2024

Strandleeuweriken aan de kust.

Oostdijk, februari 2018
Begin deze maand stond ik even stil bij de overwinterende veldleeuweriken in de Biesbosch. Ik moest daar weer even aan denken toen ik familie- leden van de veldleeuweriken aan de kust tegen- kwam. Het waren strandleeuweriken en de naam zegt het al, je moet deze leeuweriken aan het strand zoeken. Elke winter komen een aantal van deze bijzondere vogeltjes naar de Nederlandse kust om te overwinteren.

Eigenlijk klopt de naam niet helemaal als je weet waar ze broeden. Ze broeden namelijk in het arctisch gebied in de bergen en dan ook nog eens boven de boomgrens en op die plek is geen sprake van de aanwezigheid van stranden. Dus, hoe komen ze erbij om daar te broeden of waarom hebben wij die beestjes die misplaatste naam gegeven? En dat is niet alleen een Nederlandse naam, ook de Engelsen hebben hem zo genoemd, namelijk beach lark. Iets om nog eens uit te zoeken!

Texel, De Slufter november 2021
Om strandleeuweriken te zien, is Texel misschien nog wel de beste plek in Nederland. Ik heb ze daar verschillende keren gezien en maar af en toe aan de Zeeuwse en Zuid Hollandse kust. Elke winter zijn ze hier te vinden maar het zijn slechts enkele honderden overwinteraars dus je moet ook wel wat geluk hebben. 

Afgelopen week lukte het weer eens keer om er een paar te spotten. Ze bleven steeds op gepaste afstand. Telkens als ik een meter of twintig opschoof, deden zij dat ook. Heel relaxed wandelden ze al pikkend naar zaadjes een klein stukje verder. En wat zijn ze toch prachtig met die geel-zwarte kopjes. Ik heb ze goed genoeg kunnen bekijken en kon ook weer genieten van deze bijzondere ontmoeting en liet ze verder met rust.

Kwade Hoek, 10 januari 2024
Wat ik niet wist, was dat deze wintergasten maar heel even hier zijn. Ze komen laat in het jaar aan en een deel van de vogels is in februari alweer terug in de broedgebieden. Dat betekent dat ze maar amper drie maanden hier zijn en dat terwijl het nog maanden koud in het noorden is. Wat in die drie maanden wel verandert is het aantal uren licht per dag. En daar gaat het tijdens de vogeltrek heel vaak om. Het aantal uren daglicht bepaalt voor een groot deel het gedrag van vogels. Het zou mij niet verbazen dat dat de reden van hun korte bezoek aan ons land is.

Wil je meer weten van deze schaarse wintergast, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/strandleeuwerik

Geen opmerkingen: