donderdag 18 januari 2024

Toch weer een toppertje.

volwassen mannetjes topper(mrt 2017)
Met een beetje moeite is elk jaar wel ergens in de buurt een topper te vinden. Elke winter arriveert wel een topper in de Biesbosch en verschuilt zich dan makkelijk tussen de duizend kuifeenden. En dat is lastig. Vorige week hebben we met drie vogelaars die grote groep kuifeenden wel drie keer helemaal gescand maar zagen de topper jammer genoeg niet. 

Ik weet ook dat elk jaar wel een paar toppers zich op het Hollands Diep ophouden maar daar kan ik bij gebrek aan een fatsoenlijke boot niet komen. Toch lukte het vorige week nog om een topper te spotten. Wel wat verder weg dan de bedoeling was maar toch.

1e winter topper man met tafeleend
In het Zuiderdiep bij Stellendam zaten een paar toppers ook weer tussen de kuifeenden en tafeleenden. Alle drie eenden die een voorkeur hebben voor diep water. In de grote groep eenden zitten vier toppers waarvan twee mannen en twee vrouwen. Ik ontdekte het mannetje vrij snel en niet ver weg. De kop zat diep in de veren gestoken maar hij was toch goed herkenbaar. Volgens mij is dit een eerste winter topper. Nog niet helemaal uitgekleurd maar dat gaat dit voorjaar gebeuren.

Als een topper helemaal uitgekleurd is en in zijn prachtkleed het broedseizoen tegemoet gaat, is de vogel op zijn mooist. Hij ziet er dan wat sympathieker uit dan een mannetjes kuifeend maar ik moet ook wel zeggen dat ik niet goed kan aangeven waarom ik dat vind. 

vorige week in Stellendam
Het zal er wel mee te maken hebben dat hij zeldzamer is en ik niet zo heel erg warm loop voor de alledaagse kuifeend. Die is inmiddels voor mij wat gewoontjes geworden.

Toppers broeden niet in ons land en in de winter verblijven ze het liefst op niet te diep, groot open water zoals het IJselmeer en de Wadden. Ze zijn hier maar even dus daarom ga ik juist in december en januari naar ze op zoek. Volgende maand is de kans alweer een stuk kleiner want dan zijn er al die terug naar de broedgebieden in Siberiƫ gaan

Wil je meer weten van deze overwinteraar, klik dan op de link; Topper | Vogelbescherming

Geen opmerkingen: