maandag 12 augustus 2024

Broedend fuutje in het bos.

dodaars vrouwtje
Het was door de droogte alweer een paar jaar geleden dat in de Boswachterij Dorst een dodaars gebroed had. Een aantal leemputten stonden droog en in de andere plassen stond het water extreem laag. Door de vele regenval van afgelopen september tot mei van dit jaar zijn al die putten weer flink volgelopen en het water staat nu zelfs misschien wel op het hoogste niveau van de afgelopen tientallen jaren. Sterker nog, ik heb het water nog nooit zo hoog zien staan en ik kom hier toch al een halve eeuw. Er staat nu zelfs een flinke plas water in de grote zandverstuiving vlakbij het oude zwembad. Toch een plek die van oudsher altijd droog stond.

de volgelopen zandverstuiving
In het voorjaar zag en hoorde ik de dodaarsjes regelmatig roepen in verschillende plassen en dat was weer een prachtig geluid en dat beloofde misschien wel een nieuw broedgeval. Het heeft lang geduurd maar afgelopen week zag ik pas voor het eerst dit jaar toch weer jonge dodaarsjes waren geboren. 

Moeder dodaars had twee net uitgekomen dodaarsjes bij zich en normaal gesproken duikt ze direct onder als ze een mens ziet maar dat ging nu niet. De superkleine donsjongen waren nog volledig afhankelijk van moeder en zij moest haar angst opzij zetten en er zijn voor de twee mini vogeltjes ondanks het dreigende gevaar. Alhoewel ik ze nooit iets zou doen.
adulte dodaars met 2 jongen
Een dodaars op zich is al erg klein en dan kun je wel nagaan hoe klein een jonge dodaars is. Ik schat dat de beestjes niet veel meer dan vijf tot zes centimeter groot waren. Ter vergelijking zou je kunnen denken aan een flinke pingpongbal. Ik vermoed dat dit legsel het tweede van dit jaar is maar als dat zo is heb ik het eerste legsel compleet gemist en dat terwijl ik met grote regelmaat door het bos loop en langs alle poelen ga.

Het legsel met twee jongen is ook aan de kleine kant want normaal gesproken leggen ze vier tot zes eieren. Misschien was dit het eerste jaar dat het dodaars vrouwtje eieren heeft gelegd en zijn het er volgend jaar meer. Maar om dat mee te maken moeten we een iets meer dan een half jaartje wachten
Wil je meer weten van de kleinste fuut van ons land, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/dodaars

Geen opmerkingen: