donderdag 8 augustus 2024

Een vliegende regenboog.

`on-Nederlandse` Europese bijeneter
Al vele jaren weet ik dat bijeneters in Oostkapelle en om precies te zijn in natuurgebied Oranjezon, broeden. Het is een afgesloten gebied, zeker het deel waar de bijeneters broeden. De bijeneter staat al lang op mijn wensenlijstje maar ik ben er nog nooit echt voor op pad gegaan. Afgelopen week was ik naar dat gebied gegaan om de Indische kievit te zien en dacht in het geheel niet aan de bijeneters.

Jaren gelden zagen we in Tanzania prachtige dwergbijeneters een andere soort dan de
dwergbijeneter, Tanzania februari 2006
Europese bijeneter die zelfs nog kleurrijker is dan de Afrikaanse dwergbijeneter. Ik ben die ontmoeting nooit vergeten en dat soort vogels zorgen ervoor dat je met steeds meer plezier naar vogels kijkt. Afgelopen werd mijn wens in Oostkapelle onverwacht vervuld.

Want in de tijd dat ik vlakbij Oranjezon was en naar de Indische kievit keek, vloog heel hoog een bijeneter over. Ik was mij er nog niet direct van bewust dat het een bijeneter was want ik keek eigenlijk naar drie overvliegende sperwers. Toen ik die op de foto zette, zag ik een ander silhouet hoog boven de sperwers vliegen maar nogmaals, dat was zo hoog dat je amper kon zien wat voor vogel het was. 
Dat geeft niet want op de foto inzoomen zou duidelijkheid brengen. Ik zag direct dat het een bijeneter was, het silhouet is herkenbaar met de licht gebogen snavel, de spitse vleugels en een paar staartveertjes die net voorbij de staart steken. Het valse licht zorgde er ook nog eens voor er geen kleuren te zien waren, het was een donker maar zeer herkenbaar silhouet .

De bijeneters broeden daar in de duinen en graven daar een nestholte in een steile duin. Het lijken daar een beetje op de oeverzwaluwen die overigens niet bij elkaar in de buurt broeden. De bijeneter houdt van een iets andere zandstructuur dan de oeverzwaluw die van wat groffer zand houdt. En mijn waarneming was niet alleen een zeldzame toevalstreffer maar ook nog eens een van nog geen twintig vogels die in Nederland leven. In totaal broeden nog geen tien broedparen in Nederland. 

De waarneming van deze inheemse vogel is in feite waardevoller dan de veel zeldzamere Indische kievit die `slechts` een dwaalgast is. In de eerste plaats omdat de bijeneter op mijn wenslijst stond en de Indische kievit `slechts` een dwaalgast is waarvan ik het bestaan van de soort niet eens kende.

Wil je meer weten van deze bijzondere tropische vogel weten, klik dan op de link:
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/bijeneter

Geen opmerkingen: