donderdag 22 augustus 2024

Een bosriet of niet?

zingende bosrietzanger
Als iets moeilijk is dan is het wel het onderscheid maken in het veld tussen een kleine Karekiet en een bosrietzanger. Zolang je in de broedperiode zit waarbij de twee soorten allebei aanwezig zijn en zingen is dat geen probleem maar in de periode daarna kun je daar aardig koppijn van krijgen. Ze lijken werkelijk sprekend op elkaar en lijken zoals dat dan weleens gezegd wordt als twee druppels water op elkaar.

Het gaat om minimale verschillen en je moet wel heel erg goed weten waar je over praat om dat verschil te kunnen zien. Als ze dan eens naast elkaar gingen zitten en niet zouden bewegen zou je nog een aardig eindje komen maar dat doen ze dus niet. Ook het biotoop kan hetzelfde zijn en dat maakt het dan extra moeilijk. Toch doe ik regelmatig een poging en probeer op de kleine details te letten.

kleine karekiet
Als je op de kenmerken let zou je bij een bosriet een flauw wenkbrauwstreepje moeten kunnen zien, de snavel is iets korter en stomper dan bij een kleine karekiet en hij heeft vrij lichte pootjes. Kijk nu voor de grap eens naar de bovenstaande foto. De genoemde kenmerken zijn niet of nauwelijks zichtbaar, het is dat hij uit volle borst zat te zingen anders had ik hem zo voor een kleine karekiet aangezien.

Afgelopen week zag ik een bosrietzanger die in deze tijd dus niet meer zingt en dus voor verwarring zorgde. 
Ik heb hem perfect op de foto gezet en kon alle kenmerken nog een goed bekijken en vergelijken met de kleine karekiet en na lang twijfelen ga ik toch voor een bosrietzanger. Dat komt ook door de wat langere handpenprojectie die je bij de kleine karekiet mist. 

Mocht iemand die dit blog leest er anders over denken dan zou ik dat heel graag horen want misschien zie ik toch nog iets over het hoofd. Het gaat dus om de foto hiernaast. 

Wil je meer weten van deze dubbelganger van de kleine karekiet, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/bosrietzanger

Geen opmerkingen: