donderdag 15 augustus 2024

Wat heb jij een kromme bek zeg.

de kleine krombekstrandloper(r)
De krombekstrandloper is nog eens een echte doortrekker want ze broeden zelfs nergens in Europa. Ze komen alleen maar in Europa als ze op doortrek van Noord-Siberiƫ naar Afrika. En laat nu die trekroute, gelukkig voor ons, langs ons land lopen. Met name de Waddenzee is een enorm belangrijk tussenstation voor deze strandlopers en ook heel erg belangrijk miljoenen andere steltlopers.

Ik kijk elk jaar reikhalzend uit naar deze steltloper en dat komt natuurlijk ook omdat hij maar heel even in ons land is en dan moet je ook nog eens goed zoeken. Ja, als je naar de Waddenzee gaat, struikel je er als het ware over maar hier in het binnenland gaat het om slechts enkele exemplaren. Aan de kust in de Delta heb je weer wat meer kans maar ook daar struikel je er niet over. In totaal trekken nog geen drieduizend krombekstrandlopers over ons land waarvan de meeste vogels dus in de Wadden rusten en opvetten en van daaruit direct doorvliegen naar Afrika.
De krombek zie ik elk jaar wel  een keer in de 
Krombek in de rode cirkel
Biesbosch en ik moet zeggen dat deze soort al vanaf mei op mijn wensenlijstje staat. Ik begon mij eerlijk gezegd ook al een beetje zorgen te maken of het er dit jaar wel van zou komen. Maar geduld is dan een mooie zaak en mijn geduld werd afgelopen week zelfs een paar keer beloond. Ik zag in de Noordwaard op een gegeven moment zelfs meerdere krombekken. 

De Eijerwaard en Hardebhoek zijn dan superplekken gebleken want daar verzamelen veel doortrekkers zich en is goed speuren het devies. In een grote groep kemphanen ontdekte ik rustende krombekken. 
krombek, deels in zomerkleed
De kop in de veren, een maatje kleiner dan een kemphaan, een iets ander verenpatroon, de een in een half zomerkleed de ander al in volledig winterkleed. Een Slechtvalk maakte het voor mij af en joeg de hele meute de lucht en in de grote groep overvliegende steltlopers vielen de krombekken door hun kleine silhouet direct op. 

Een paar goede foto's gaven uitsluitsel en waren de krombekstrandlopers goed te herkennen aan hun wat langere kromme snavel en de pootprojectie die ook kenmerkend is voor de soort. Anders zou je nog even kunnen denken aan een bonte strandloper die ook een wat, weliswaar iets minder, gebogen snavel heeft en ook ongeveer even groot is.  

Wil je meer weten van deze toch wat zeldzame doortrekkende steltloper, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/krombekstrandloper

Geen opmerkingen: