donderdag 1 augustus 2024

Zomaar een zomertortel.

Soms zit het mee en zie je in een gebied onverwacht een vogelsoort waar je niet direct rekening mee hebt gehouden. In bepaalde natuurgebieden hier in de buurt leven zeldzame soorten en dat moet je toevallig maar net weten en dan kun je er gericht naar op zoek gaan. Ik bedoel dan soorten zoals de grauwe klauwier, wielewaal, nachtzwaluw en kwartel. 

En afgelopen week liep ik door een prachtig gebied waarvan ik weet dat daar ook sommige bijzondere vogels leven al moet je dan wel echt geluk hebben om ze tegen te komen.

zomertortel
En dat geluk had ik dus. De twee zomertortels zag ik mijn kant op komen vliegen en ik twijfelde eerst nog maar toen de beide vogels een bocht vlogen zag ik de prachtig oranjebruine dekveren. Zomertortels, prachtig en de naam zegt het al je ziet ze hier in de zomer, alleen neemt de kans op een ontmoeting jaarlijks verder af. Ik ben bang dat de zomertortel langzaam aan het verdwijnen is in Nederland. De aantallen nemen zo snel af dat het onheil bijna niet meer af te wenden is. 

Ondanks alle goede bedoelingen van verschillende partijen die nog krampachtige pogingen doen zoals de Vogelbescherming die zadenpakketten speciaal voor de zomertortel aanbieden. 
3 juni 2021, Het Merkske, Baarle Nassau
En in Zeeland wordt ook wel moeite gedaan om de leefomgeving van de zomertortel te verbeteren en te beschermen maar dat neem niet weg dat de aantallen nog steeds afnemen. Jaren geleden vond ik in het Merkske bij Baarle Nassau een zomertortel, dat was ook zo'n zeldzame toevalstreffer, net als de zingende zomertortel op een mooie zomeravond in de Oranjepolder, nog wel tijdens de vergadering van de Vogelwerkgroep. 

En dit jaar hoorde wij op weg naar Breda een zomertortel langs het spoor roepen. Maar dat zijn dus de toevalstreffers of beter gezegd de krenten in de pap. Dat ik deze spaarzame waarnemingen kan noemen is natuurlijk triest en geeft aan hoe slecht het met de soort gaat. Ik ben tegenwoordig al blij dat ik elk jaar een zomertortel zie en hoor dus ik was vorige week weer helemaal blij met mijn tweede waarneming van een zomertortel van dit jaar. 

Wil je meer weten van deze pechvogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zomertortel

Geen opmerkingen: