dinsdag 24 mei 2016

Visdieven in de wijk.

Zo kennen we de visdief, langzaam dansend door de lucht.
Sinds een week of wat worden we twee keer per dag getrakteerd op twee visdieven die hun foerageerronde door de wijk maken. Ik weet niet of het een koppel is, maar elke ochtend en elke namiddag zie je ze of eigenlijk moet ik schrijven hoor je ze overkomen. Het lichte krassende, meeuwenkrijsje doet mij opveren en naar buiten lopen. Ik kijk dan richting de grote vijver in de straat en dan zie ik ze vliegen. Niet dat ik niet helemaal lekker in m'n bolletje ben, nee ik zie ze letterlijk vliegen. Ze komen dan een visje uit de grote stadsvijver stelen want ze heten niet voor niets visdief.

langere snavel dan een stern
De twee visdieven vliegen dan laag over de vijver hun rondjes, speurend naar een visje. Een keer zag ik dat een visdief succesvol was, hij vloog over met een visje wat hij even losliet om het daarna in de vlucht opnieuw op te vangen waardoor hij het gelijk in de goede positie in zijn snavel had om het visje soepeltjes naar binnen te laten glijden.

duikvlucht naar een maaltje vis
Vogels eten hun visje precies zoals wij dat ook doen. Wij laten de haring namelijk ook met de denkbeeldige kop eerst, in onze keel glijden. Zo hebben de visdieven geen last van stekels of vinnen die blijven steken bij het inslikken. Dat hebben wij gewoon van de vogels afgekeken. Maar waarom komen die visdieven een woonwijk in, ze horen hier niet echt thuis, zouden ze in hun eigen gebieden minder vis vinden of zit hier nu eenmaal zoveel vis dat het wel erg makkelijk voor ze is om daarvoor een eindje om te vliegen?       

Wat ik mij trouwens ook afvroeg is, is dit dan een koppeltje? Dat is zo in de vlucht niet een, twee, drie vast te stellen. Zouden ze ergens
een nest hebben en zijn ze hier alleen maar om een maaltje vis voor de jongen te halen? Maar daar kom ik helaas niet achter. Het is een koloniebroeder die vooral langs de kust te vinden is. Ook wel in visrijke binnenwateren maar die weet ik zo een, twee, drie niet te noemen, tenminste niet als geschikt broedgebied voor visdieven. In de Biesbosch kom je ze vaak tegen, ook in flinke aantallen maar dat is het dan ook wel. Het gaat trouwens erg goed met de visdief, de aantallen nemen jaarlijks toe en die zijn sinds 1970 zelfs verdubbeld. We zitten nu op om en nabij de 20.000 broedparen en dat weer bijna het niveau van het jaar 1900 toen er naar schatting 30.000 broedparen in Nederland waren.
Vanavond weer goed opletten, want tussen een uur of zes en zeven komen ze langs.

Wil je meer weten van dit sierlijk familielid van de sternen, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/235

Geen opmerkingen: