dinsdag 31 mei 2016

Vossenjacht

Zo zag er dat afgelopen zondag uit toen de vos mij opmerkte.
Het was vanmorgen wat vroeger als normaal, ik liep om kwart voor zes langs De Donge bij
's-Gravenmoer. Windstil een beetje mistig en graadje of dertien. De weersvoorspelling voor vandaag was niet best, er was veel regen voorspeld. Ik wilde als eerste deze ochtend door het gebied lopen zodat de vogels en andere dieren nog niet verstoord of opgeschrikt waren. De vogels lieten zich van hun beste kant horen(en dat is absoluut de voorkant), ze zongen dat het een lieve lust was. Bosrietzanger, karekiet, rietgors, rietzanger, blauwborst, putters en grasmusjes.

Het pad langs De Donge waar ik deze vos tegenkwam
Halverwege de wandeling, ik liep een bochtje door, zag ik op nog geen dertig meter voor mij een vos op het pad lopen. Altijd een hele bijzondere waarneming. De vos had mij niet gezien of gehoord en liep lang de grasberm te speuren naar malse prooi. We liepen dezelfde richting in en dat was mijn geluk. Hij ging plat op de grond liggen, spande zijn spieren aan en sprong het hoge gras in. Een dikke muis was de klos en werd met een beet naar de andere wereld geholpen. De vos legde de muis op het pad en merkte mij toen pas op.

Ik stond toen al even onbeweeglijk met ingehouden adem en kippenvel dit schouwspel gade te slaan. Hoe vaak krijg je de kans dit van zo dichtbij mee te maken, ik voelde mij heel even David Attenburough, die ziet ook de prachtigste dieren van heel dichtbij.
Ik keek de vos vol bewondering aan en hij keek mij vol afschuw aan, draaide om en verdween uit het zicht. Dat deed hij trouwens geruisloos, zelfs de takjes en grashalmen bewogen amper. De muis liet hij liggen, ik denk niet dat hij die mij cadeau wilde doen maar de aanblik van een mens van zo dichtbij deed spontaan zijn eetlust verdwijnen.

Weer wat verderop zag ik aan de overkant van De Donge verse vraatsporen van een bever, twee kleine boompjes lagen om, wat dikkere taken van het formaatje bezemsteel waren geheel ontdaan van schors en in de oeverbegroeiing waren twee glijbaantjes gemaakt. Overduidelijk het werk van een bever. Ik had deze bever hier al een half jaar geleden opgemerkt maar het was de afgelopen paar maanden rustig gebleven, alle boompjes bleven staan tot op de dag van vandaag. Hij is weer terug en gaat weer verder met zijn werkzaamheden waar hij een paar maanden geleden mee gestopt was. Dat wordt leuk de komende tijd. Ik ben benieuwd of ik deze keer zijn burcht kan vinden. Die kan best nog wel eens een eindje uit de buurt liggen.

Zo, dat was vanmorgen nog eens wat anders dan alleen maar vogels spotten.

Wil je meer weten van de succesvolle jager van deze ochtend, klik dan op de link;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vos_(dier)
En wil je meer weten van de handige houthakker, klik dan op de link;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bever_(soort)

Geen opmerkingen: