vrijdag 22 september 2017

Canadese gans C93

grote canadese gans C93 groen
Met mijn hoofd nog helemaal in de zomerstand stond ik in de Biesbosch watervogels te spotten toen mijn oog viel op een grote canadese gans met een donkergroene halsband met de witte letters C93. Daar was ik nog helemaal niet aan toe dacht ik nog. Halsbanden en ringen aflezen is iets van de komende winter en niet van deze zomer. Ontkennen had geen zin want hij stond er toch werkelijk en dan moet je hem melden ook.

Dus diezelfde avond weer eens ingelogd op www.geese.org en de canadees gemeld. In zijn logboek stond zijn route van de afgelopen maanden keurig opgetekend. Hij is inmiddels een bekende gans onder de vogelspotters, want ik zie veel bekende spotters die deze gans ook gemeld hebben.

Het lukte mij ook nog eens om hem op de foto te zetten, en overigens dat het een hij is, is af te lezen in zijn logboek. Hij pendelt al sinds 2015 tussen Den Bosch en De Biesbosch. Zo is hij gisteren nog gezien in Den Bosch en vandaag alweer hier.


kleine zwaan 541X wit
Door gans C93 moest ik ook weer terugdenken aan de kleine zwanen die afgelopen winter in de Gecombineerde Willemspolder zaten. Op een groep van 77 zwanen zaten maar liefst 19 zwanen met een halsband.

Maar er was een zwaan die afweek door een hele andere letter en cijfer combinatie, de halsband 541X  gaf aan dat deze zwaan in BelgiĆ« was geringd en meedoet aan onderzoek naar alternatieve trekroutes naar Rusland. Er zijn namelijk kleine zwanen die sinds kort kiezen voor een route naar het oosten in plaats van de oude vertrouwde route naar het westen, naar ons toe.

Ik ben benieuwd of deze gans de komende winter nog eens de westelijke route kiest of toch nog de oostelijke variant kiest. Daar kom ik zeker nog een keer op terug.

Geen opmerkingen: