dinsdag 19 september 2017

Komt het goed met de merel?

wordt dit een zeldzame waarneming?
Komt het goed met de merel, dat is de titel van een artikel van SOVON. Ik kwam op dit onderwerp door de waarneming van twee merels tijdens een boswandeling. Normaal kijk je niet op van een mereltje of twee drie die je op je pad tegenkomt, maar deze keer dus wel. Nu is dit sowieso een rustige periode waarin de merels ruien en niet prominent aanwezig zijn, maar je ziet er altijd wel ergens een foerageren. En dat is dus nu niet het geval en dat is zorgelijk te noemen.
Ik was verrast van mijn eigen reactie, "hé, een merel" , zei ik bijna hardop tegen mezelf.

Onwillekeurig dacht ik terug aan een mailtje met een artikel waarin het Usutu virus een massale merel sterfte veroorzaakt, beschreven werd. Vorig jaar was ook al een grote uitbraak van dit van oorsprong west Afrikaanse virus en dit jaar is dat virus dus in alle hevigheid terug. Er zijn volgens SOVON al meer dan 1.500 meldingen van dode merels binnen. Het virus schuift langzaam van oost Nederland, westwaarts op.  Op deze link kun je de westwaartse verschuiving van de meldingen goed zien; https://youtu.be/7lzWDUmSuWI

dode merels in Duitsland(zo erg is het hier niet)
Vorige maand heb ik een gave dode vrouwtjes merel bij SOVON gemeld, slordig verenpakket maar verder onbeschadigd. Het was zeker geen verkeersslachtoffer of vangst van een kat. Een zogezegd verdacht sterfgeval. Ik las in datzelfde artikel dat pas in het komende voorjaar duidelijk wordt wat de schade van dit virus is. Tijdens de winter kan een vertekend beeld ontstaan door de aantallen merels uit Scandinavië die hier de winter doorbrengen.

Ik heb me voorgenomen om de komende tijd wat scherper te zijn op de aanwezigheid van merels. Zou ik deze winter al merken dat er minder merels zijn? Ik mag het hopen van niet want een tuin of voorjaar zonder deze alledaagse vogel zal dan nooit meer hetzelfde zijn. De warme heldere zang na een fikse regenbui in de zomer niet meer horen, ik moet er niet aan denken.

Op het plaatje links is het aantal verzamelde meldingen van dode merels tot nu toe zichtbaar gemaakt. En daar zie je ook dat alle grote steden in Brabant te maken hebben met de merelsterfte.

Wil je meer weten van deze vervelende ziekte, klik dan op de link; https://nl.wikipedia.org/wiki/Usutuvirus

Geen opmerkingen: