zaterdag 16 september 2017

Bezoek van een kerkuil.

gehavende veer van de kerkuil
De vondst deze week van een enkele veer maakte mij oprecht blij. Het was dan ook niet zomaar een veer, het was de veer van een kerkuil. Een vrijwel gave handpen die voor kerkuil niet goed genoeg meer is. Ze zitten middenin de ruiperiode en dan worden versleten veren vervangen door nieuwe betere exemplaren. En als ik goed kijk is deze veer ook wel wat gehavend maar nog steeds erg mooi.

De hele fijne "haartjes" aan de rand van de veer laten goed zien dat het een veer van een uil is. Dat de veerrand haartjes heeft, moet ook wel want de uil vliegt geruisloos door de lucht en valt zijn prooi onhoorbaar aan. En dan kun je geen rammelende of piepende slagpen gebruiken. Deze vernuftige geluiddemper is dan noodzakelijk.

Ik vermoedde al wel dat er uilen in de polder zaten, want zo af en toe vind je een braakbal en met grote regelmaat vind ik dode mollen en muizen op het fietspad. Afgelopen week lagen drie dode muizen op het pad en dat laat zien dat er voedsel in overvloed is.

geringde kerkuil, juni 2012
Het is trouwens alweer 5 jaar geleden dat een kerkuilen paar in de IVN Natuurtuin heeft gebroed en dat daarvandaan vijf jonge uilen uitvlogen. In diezelfde zomer vlogen in de natuurtuin ook 4 jonge ransuilen en vlogen maar liefst 5 jonge torenvalken uit. De Oranjepolder is voor roofvogels geen slecht poldertje want er broeden ook nog eens buizerds en af en toe een boomvalk.

verloren prooi?
De aanwezigheid van een kerkuil of kerkuilen is natuurlijk goed nieuws maar ik vraag mij
dan ook tegelijkertijd weer af, waar hangen die beesten dan ergens uit. Ze zitten het liefst in een boerenschuur of oud gebouw met nissen en holtes en die gebouwen staan niet in de Oranjepolder. Misschien moet ik toch nog maar weer eens in de spouwmuur van het IVN gebouwtje kijken en wie weet wat ik daar tegenkom?

Wil je meer weten van deze stille kracht, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=100

Geen opmerkingen: