maandag 7 mei 2018

Porseleinhoentje in de Biesbosch.

de buitenrand van de rietpolder De Vijfambachten
Vanmorgen ging de wekker om 3.30 uur en was het tijd om op te staan. Vandaag stond de BMP (broedvogel) inventarisatie in de Biesbosch op het programma. Een uur voor zonsopkomst zingt al een deel van de zang- en rietvogels en hoor je ook nog enkele nacht-vogels zoals roerdomp, bosuil en rallen. De moeite waard om daar wat nachtrust voor op te geven.

Tijdens de laatste inventarisatie die ik in de rietpolder, De Vijfambachten had, ongeveer een maand geleden, hoorde ik daar voor het eerst een porseleinhoen roepen.

Het geluid dat een beetje doet denken aan een zweepslag, viel mij gelijk op en deze ochtend was ik hoopvol gestemd om het porseleinhoen opnieuw te horen. De polder is naar mijn idee niet een uitgesproken biotoop voor een porseleinhoen maar laat dat de vooral de vogel zelf bepalen
porseleinhoen

Die vogel houdt volgens mij meer van slikranden en natte ondiepe watertjes met veel riet of een moerasachtige omgeving. En in de rietpolder De Vijfambachten is de laatste jaren het waterpeil flink verhoogd en eigenlijk iets te diep voor deze zeldzame nachtvogel. Maar, nogmaals de vogel zelf denkt daar dus anders over.

Vandaag was de beloning zelfs nog groter toen we maar liefst twee porseleinhoenen hoorden. Niet heel ver van elkaar en tegelijkertijd zaten ze te roepen. Met deze waarneming kunnen we heel blij zijn want deze waarneming geeft dus ook aan dat de eerste waarneming geen incident was en werd vandaag voor mij de definitieve vestiging van deze vogel in De Vijfambachten bevestigd.

En het geeft dus ook aan dat de eerste waarneming geen trekvogel betrof, want dat is deze hoen wel. Over een paar weken nog maar eens gaan luisteren want tot juli blijven ze actief roepen en moet ik er nog een keer van kunnen genieten.

Wil je meer weten van deze zeer zeldzame moerasbewoner, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/porseleinhoen

Geen opmerkingen: