vrijdag 18 mei 2018

Spotvogel gespot.

spotvogelbosje
Eind mei 2017 ontdekte ik aan de rand van de Gecombineerde Willemspolder, in het bosje langs De Donge, vlak bij de Groenendijk een spotvogel. Elke keer als ik daar in alle vroegte voorbij kwam, hoorde ik de spotvogel luid en duidelijk zingen. Dat was overigens maar een week of twee en daarna heb ik hem daar niet meer gehoord. In totaal verblijft de spotvogel maar een maand of drie in ons land en gaat na de broedtijd alweer snel terug naar Afrika.

spotvogel
Vanmorgen liep ik door het buitengebied van 's-Gravenmoer naar Oosterhout en terug en zou ik tweemaal het bosje van de spotvogel van afgelopen jaar passeren. Ik was hoopvol gestemd want waarom zou deze vogel daar niet terugkeren? De omgeving beantwoord immers aan alle spotvogel eisen zoals "struwelen, dichte bosschages, bosranden grenzend aan agrarisch gebied op de kleigronden", zo staat dat namelijk in de boeken beschreven.
spotvogel mooi op kleur
Op de heenweg, geen spotvogel, op de terugweg toch maar eens het gebiedje ingelopen en wat tijd in geconcentreerd luisteren gestoken. Op verschillende plaatsen aan de rand tussen de begroeiing en akkers met de ogen dicht geluisterd. Steeds wat verder door het gebied speuren, leverde toch weer succes op. De spotvogel zat goed verborgen op een metertje of twintig van mij vandaan en hoe ik ook mijn best deed, ik kreeg hem niet te zien.

Ik heb nog geprobeerd om de vogel uit zijn "tent" te lokken door het geluid af te spelen op mijn telefoon maar ik ben daar geen voorstander van. Je verstoort en frustreert de vogel omdat je met dat geluid doet voorkomen of er een indringer in zijn gebied zit. Een vogel die sterk territoriaal is ingesteld, wil nog wel eens de confrontatie met de indringer aangaan en naar de bron van het geluid komen. Maar deze vogel was daar niet gevoelig voor. Niet erg, de beloning van zijn gezang was meer dan genoeg.

Wil je meer weten van deze imitator die wel 42 andere vogels kan nadoen, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/spotvogel

Geen opmerkingen: