vrijdag 19 april 2019

Vroege balts (3)

het vrouwtjes is deze week begonnen met broeden.
Het heeft even geduurd maar nu ziet het er toch naar uit dat de torenvalken met broeden zijn begonnen. Ik schreef al eerder dat ik het koppel torenvalken had zien baltsen in de buurt van de hoogspanningsmast vlak naar schaatsvereniging IJsco. En daar had ik ze ook al een keer op het oude kraaiennest van afgelopen jaar zien zitten maar daar bleef het toch wel bij. Tenminste zo leek het, want ik weet niet goed hoe dat proces verloopt, van een vroege balts in februari tot baltsen en paren in maart en april. Misschien ben ik ongeduldig, maar in totaal heeft dit proces zeker 7 weken geduurd, ik zag de eerste balts namelijk al op 22 feb.
het koppel inspecteert het nest
Dit koppel torenvalken heeft een nest uitgekozen op amper 4 meter van een koppel kraaien. Die zijn trouwens al bijna 2 weken aan het broeden. De mannetjes torenvalk is er niet gerust op en doet uitval na uitval naar moeder kraai, die onverstoorbaar op haar nest blijft liggen. Ook niet echt slim van de torenvalken om zo dicht naast een echtpaar eierrovers te gaan broeden. Ik ben werkelijk benieuwd of deze twee rivalen hun broedsel tot een succes weten te brengen.

Zoals ik het nu een beetje grofweg uitreken, hebben de torenvalken deze dagen de eieren gelegd en broeden ze ongeveer 30 dagen na het leggen van het eerste ei, die komen dan grofweg rond 20 mei uit. Zo halverwege juni zijn ze vliegvlug en kunnen we de naar voedsel bedelende jongen nog een paar weken in de buurt van de hoogspanningsmast horen en zien.

Het lukt niet altijd om zo van dichtbij de hele broedcyclus, zelfs vanaf de eerste balts in februari, mee te maken. Ik kende de torenvalkenbalts al wel, met het in de vlucht overdragen van muizen door de man aan het vrouwtje. En ook het broeden en uitvliegen van de jongen, maar nu zie ik vrijwel dagelijks de vorderingen vlak voor mijn neus. Mooi om mee te maken!

Wil je meer weten van deze snelle muizenjager, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/torenvalk

Geen opmerkingen: