dinsdag 30 april 2019

Hoor, wie sluipt daar door de bramen?

grasmus(zoek de verschillen met de braamsluiper)
Ik hoorde een vogelgeluid wat bij meerdere vogelsoorten kon passen. Niet gek, luister maar naar mezen hoeveel verschillende geluidjes die alleen al kunnen maken die ook wel bij andere vogels kunnen passen. En wat te denken van een spreeuw, die kan er ook wat van. De pimpelmees heeft ook zo'n vast rolletje in zijn repertoire zitten, wel wat zachter maar verge- lijkbaar met dat rolletje van de braamsluiper en die hoorde ik dus afgelopen week regelmatig.

Het liedje van de braamsluiper heb ik nooit zo vast in mijn hoofd of geheugen zitten en betrapte mij er ook op dat ik het geluidje vrijwel dagelijks op meerdere plekken in de duinen bij Oostkapelle hoorde en gewoonweg negeerde. Het kwartje viel ook niet direct en ik liep er steeds aan voorbij totdat ik na een paar dagen er ineens de zang van de braamsluiper in herkende. De braamsluiper is net zo'n stiekemerd als de zwartkop en cetti's om er maar een paar te noemen. Je hoort ze wel maar je ziet ze niet.

braamsluiper
Het lied is ook niet heel specifiek en ken-merkend voor de soort, niet zo herkenbaar als het lied van de cetti's, tjiftjaf of koekoek. Het is een vrij anoniem geluid, je hoort het wel maar je plaatst het niet gelijk. Die braamsluiper komt in hele het land voor en zeker in deze tijd zingen ze volop en dat houden ze tot eind mei vol, daarna wordt het stil. Je hoort ze maar even en ziet ze amper, dat maakt het zo lastig.

Doordat ik het geluid de afgelopen week zo vaak gehoord heb, ben ik er nu op gespitst om hem op meerdere plekken te ontdekken. Het is een uitdaging maar ook hier in de buurt moet ik het beestje kunnen ontdekken. Zeker in de wat dichte stroken met lage begroeiing, bramenstruiken en rozenbottels heb ik kans om hem te vinden. Langs de Donge, Het Kromgat, 's-Gravenmoer, de volkstuintjes in de Oranjepolder en bij Vrachelen moet het lukken.

Wil je meer weten van deze stiekemerd, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/braamsluiper

Geen opmerkingen: