vrijdag 16 augustus 2019

Drogen de roeken op?

roekenkolonie in maart van dit jaar
Het broedseizoen is voor de meeste vogels alweer voorbij en breken er andere tijden aan. Van die broedvogels die allang klaar zijn, is de roek er een van. Ik moest weer aan de kolonievogel inventarisaties in maart en april denken toen ik vanmorgen de roeken in een grote groep op een pas geoogste akker zag zitten.
De jonge roeken hangen nog steeds in de buurt van de ouders rond, in de hoop nog iets lekkers te krijgen. Het zijn er heel wat en ik ben dan ook zeer benieuwd wat daar het komend halfjaar van overblijft. De kolonies waar deze vogels broeden, liggen in een soort driehoek rond de Oranjepolder.
een roek met een knappe kop
Aan de zuidkant bij de Gamma aan de Statendamweg, aan de noordkant bij Knooppunt Hooipolder aan de A59 en aan de westkant, aan het randje van de Oranjepolder ligt nummer drie. Bij elkaar goed voor 169 nesten en bij elkaar opgeteld lijkt dat heel wat maar in 2014, nog maar vijf jaar geleden, waren dat er nog 210. Een afname van 20% vind ik erg veel en dat is meer dan de 15% overall afname van de twaalf kolonies die ik sinds 2012 inventariseer. 

Zou de afname van dit jaar te maken hebben met de droogte van het afgelopen jaar? Die vraag speelde even door mijn hoofd. Roeken voeden zich, anders dan zwarte kraaien en kauwen met zaden en insecten uit de bodem en die bodem was afgelopen jaar erg droog en hard. Roeken zijn veel meer insecten- en zadeneters.

De insecten zoals engerlingen en emelten zitten dan een stuk dieper en waren vrijwel onbereikbaar voor de roeken. Ook zaden waren volgens mij een stuk moeilijker te vinden. Kauwen en kraaien hadden het wat makkelijker omdat het alleseters zijn en ook met grote droogte is er altijd wel ergens iets eetbaars te vinden.

Over een half jaar, als ik mijn tel-rondes weer loop, zal het duidelijk worden of de afname doorzet of dat het aantal roeken zich herstelt. De afgelopen jaren is het aantal nesten redelijk stabiel geweest en waar in een kolonie het aantal nesten in de loop der jaren kleiner werd, groeide het aantal nesten in een andere kolonie. Ik hoop werkelijk dat het aantal weer wat toeneemt want zeg nou zelf, de kop van een roek straalt toch veel meer uit dan de kop van een kraai of kauw?

Wil je meer weten van deze deftige en statige koloniebroeder, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/roek

Geen opmerkingen: