vrijdag 2 augustus 2019

Nieuwe tuinvogel.

zomaar boven onze tuin
Vanuit de tuin vogels spotten is niet zo'n spectaculaire bezigheid. Middenin een woonwijk heb je dan te maken met het "gangbare" werk. Denk dan bijvoorbeeld aan huismussen, houtduiven, koolmezen, torteltjes, groene specht, heggenmusjes, ekster en af en toe een winterkoninkje en roodborstje. In de winter komen daar nog wel een paar mooie soorten bij zoals groenlingen, puttertje en heel soms een kramsvogel. Vanuit de luie tuinstoel de lucht in turen levert wel eens wat moois op, sperwer, buizerd, ooievaars, gierzwaluwen en boerenzwaluwen.

Ik denk dat ik hiermee zo'n tachtig procent beschrijf en als je daar oog voor blijft houden, maak je wel eens kans op een hele bijzondere waarneming. Zo werd ik onlangs nog gebeld dat er een rode wouw onze kant uitvloog die ik jammer genoeg niet heb kunnen ontdekken. En gisteren was het dan zover, ik had de jackpot te pakken, want zo zie ik deze waarneming. Er vloog vrij laag, recht boven onze tuin een volwassen zeearend over.

een dag eerder in de Biesbosch
De zeearend gebruikte zijn vleugels niet en cirkelde ont-spannen boven de wijk. Hij cirkelde langzaam richting A27 en verdween uit het zicht. Ik geloof niet dat ik de vogel ook maar een vleugelslag zag maken. Het was goed te zien dat het om een volwassen exemplaar ging, de witte staartveren geven aan dat het om een vogel gaat die minstens vier jaar oud is. Men neemt dan gemakshalve aan dat de vogel volwassen is maar het kan dan zelfs nog tot zijn zevende levensjaar duren voordat de vogel geslachtsrijp is. Het verenpak van deze vogel is niet helemaal gaaf meer en dat geeft ook aan dat de vogel wel wat schade heeft opgelopen tijdens de broedperiode.

Het kan dus een vrouwtje zijn die nu in de rui wat oude veren vervangt voor nieuwe. De kans is trouwens vrij groot dat het om een zeearend gaat die in de Biesbosch thuishoort, waar al sinds 2012 succesvol voor nageslacht wordt gezorgd. De twee Biesbosch koppels hebben tot 2018 maar liefst twintig jonge zeearenden grootgebracht en ook dit jaar is weer een succesvol jaar geweest met twee legsels.

Wil je meer weten van de "vliegende deur", klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zeearend

Geen opmerkingen: