dinsdag 1 oktober 2019

Gebleekte nijlgans.

een mooie witte nijlgans in de Kroon
Als ik een eend of gans in een helemaal witte uitvoering zie, denk ik in eerste instantie direct aan soepgans of soepeend en dan pas later aan een mogelijke albino. Tenminste als er normaal gesproken geen geheel witte uitvoering van bestaat. Een helemaal witte reiger hoort zo te zijn, een helemaal witte merel hoort zo niet te zijn en als alle details kloppen zoals rode ogen, spreek je van een albino.
Maar meestal zijn niet alle details voor een albino aanwezig en hebben we met een kleurafwijking te maken, leucisme genoemd. En deze pigmentafwijking zie je veel vaker, en is verder ongevaarlijk voor het dier. Een witte vogel is wel kwetsbaarder en moet dan ook meer moeite doen om te overleven.
leucistische scholekster

Van leucistische dieren is bekend dat ze veel agressiever zijn tegen niet leucistische soortgenoten en waarom dat is weet ik niet. misschien zijn ze toch een beetje kwaad dat ze er anders uitzien of uitgescholden worden? Als leucistische dieren voor voedsel moeten jagen, hebben ze het wel een stuk lastiger dan die witte planteneters zoals ganzen. Ze vallen eerder op en hun prooien zijn weg voordat de rover kan toeslaan.

De geheel witte nijlgans zag ik anderhalve week geleden in de Biesbosch, in de polder De Kroon. Weer een week eerder zag ik een vrijwel geheel witte scholekster bij Zierikzee, bij plan tureluur. Alleen zat die wel erg ver weg en was een foto maken nog een hele klus.

Nu heb ik dus een witte scholekster gezien, de bekende wit-zwarte scholekster en jaren geleden een geheel zwarte scholekster(die laatste zag ik op het strand van Fox Glacier van het zuider eiland in New Zealand) en meer smaken van die soort zijn er denk ik niet.

Wil je meer weten van leucisme, klik dan op de link;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leucisme

Geen opmerkingen: