vrijdag 25 oktober 2019

Mussen missen?

ringmussen in de Oranjepolder
Heel de zomer heb ik trouw elke dag de voedersilo gevuld met een lekker zaad-mengseltje. Met name de huismussen konden dat waarderen. Zo halverwege de middag was het klaar en was de silo leeg. Ik had het idee dat als ik elke dag de silo zou vullen, de huismussen het hele jaar bij ons in de tuin te zien zou zijn. Zeg maar dat ik aan klanten-binding deed om zo ook in de winter een levendige tuin te hebben. Maar op de een of ander manier hebben de huismussen plotseling besloten om onze tuin te mijden, ze zijn niet meer te zien.

Geen gekwetter en gefladder in de tuin. Wel volop mezen, tortels, vinken, heggenmussen en houtduiven. Wat de reden kan zijn, is gokken. Het zou de kat van de buren kunnen zijn die de mussen angst inboezemt maar dat kreng zit er heel het jaar en loert vanonder de planten naar de foeragerende vogels. Soms is hij ook nog succesvol als ik naar al die veertjes kijk die in tuin rond dwarrelen.

de buurman op pad
Vogeltrek kan het niet zijn want een huismus is een echte standvogel die een heel jaar op hetzelfde plekje rondhangt. Zijn familielid, de ringmus is ook zo'n standvogel maar daar weten we van dat de vogel van het buitengebied in de winter de bebouwing opzoekt en zich mengt met groepen huismussen. Deze gemengde groepen struinen dan de tuinen af op zoek naar een makkelijke maaltijd.

De ringmussen uit het noorden komen wel deze kant op en dat snap ik ook. Daar is gedurende winter weinig voedsel te vinden en die vogels schuiven dan aan bij de onzen. Verder doorvliegen is niet nodig, er is genoeg te eten. Er zijn zeker vijf keer zoveel huismussen dan ringmussen in ons land te vinden. Waar dat aan kan liggen zou ik niet weten. misschien is de leefomgeving van de huismus minder vijandig dan het buitengebied van de ringmus. Maar daarmee heb ik mijn mussen nog niet terug in de tuin. Ik moet daarom de komende dagen maar eens goed op een "plan van aanpak" broeden want die investering van afgelopen zomer moet er wel uitkomen.

Wil je meer weten van dit "huisdiertje" klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/huismus

Geen opmerkingen: