dinsdag 8 oktober 2019

Uitputtende vogeltrek.

Afgelopen zaterdag sneuvelde deze zanglijster op zee
De vogeltrek is in volle gang en er trekken nu miljoenen vogels zuidwaarts over ons land. Dat idee is toch fantastisch, zeker als je er ook iets van meekrijgt. Vanmorgen nog een app-je gelezen dat een constante stroom van zanglijsters over de Biesbosch vloog. Het idee alleen al geeft ook een romantisch beeld van al die vogels die een enorme tocht voor de boeg hebben. Soms maar enkele grammen of wat meer wegend, wind, kou en regen trotserend en dan als beloning in een warm en zonnig land landen.

Wat we niet zo meekrijgen, zijn de gevaren die de vogels onderweg tegenkomen. We kunnen ons dat wel voorstellen maar echt weten, dat doen we niet. Bijvoorbeeld hoeveel roodborstjes verdrinken door uitputting op hun tocht naar Engeland? Dit kleine vogeltje steekt wel even de Noordzee over en wat gebeurt er onderweg als er een pittige noordwester storm staat? En die lijsters die nu massaal overkomen, hoeveel worden er niet gepakt door roofvogels? Wat ook een enorm gevaar is, is de enorme hoeveelheid windmolens op zee, die als een soort gigantisch gordijn de weg voor veel vogels versperren. En ga zo maar door, elke soort komt op zijn weg vele hindernissen en gevaren tegen.

uitgeputte zwartkop op zee
Afgelopen zaterdag op de Noordzee enkele kilometers voor de kust van Scheveningen, zag ik de vogeltrek live voorbij komen. Op het schip zag ik de ene na de andere "land" vogel uitgeput landen, roodborst, goudhaan, merel zanglijster, vink en veldleeuwerik om er maar een paar te noemen. Daarnaast vlogen nog veel vogels over, piepers en spreeuwen in flinke aantallen, allemaal op weg naar "betere" oorden. En dat hoop ik ook van harte voor deze beestjes.

Dat het niet altijd goed afloopt, zag ik ook nu weer voor mijn ogen gebeuren. Een flinke meeuw plukte zo een zanglijster uit de lucht en schrokte het vogeltje en seconden tijd helemaal op. Met huid en veer ineens. Dit drama zag ik vorig jaar ook gebeuren, toen met een koperwiek, die ging ook in een keer naar binnen en eindigde zo zijn lange tocht. Ik dacht nog, als het dan toch moet gebeuren, dan maar aan het begin van de reis en niet als je eerst duizenden kilometers gevlogen hebt en je reis zo eindigt.

Ik weet eigenlijk niet hoeveel vogels de reis niet voltooien maar dat moeten er echt veel zijn. Zoveel gevaren op de route, dat kan niet voor iedereen goed gaan. Misschien maar niet teveel bij nadenken en hopen dat ze volgend voorjaar weer massaal terugkeren.

Geen opmerkingen: