dinsdag 28 januari 2020

Op een grauwe dag......

Grauwe ochtend met grauwe gorzen
Op een grauwe, nevelige, grijze en koude dag een grauwe vogel spotten. Dat klink niet echt opbeurend maar dat was het wel degelijk. Op deze grauwe dag kwam ik, welleswaar op enige afstand, oog in oog te staan met een paar grauwe gorzen. Ik denk dat zij dat niet zo hebben ervaren en mij amper in de gaten hebben gehad, toen ik door mijn telescoop stond te turen. Deze gorzen zaten in een grote groep geelgorzen die er overigens een stuk vrolijker uitzien met hun felgeel gekleurde lijfje.

grauwe gors
Het leken wel kanaries en het verschil met de groenlingen die ook in diezelfde boom zaten was groot. En dat terwijl mannetjes groenlingen soms, met het juiste licht, ook op kanaries kunnen lijken. Met een beetje fantasie, dat wel.

De grauwe gorzen vielen op omdat ze wat dikkig leken en uitsluitend bruin en bruingrijze veertjes hadden. Verder wel een typische gors om te zien. De dikke driehoekige snavel, wit oog ringetje, een iets lichter randje om de kin naar de nek, een flauw geel ondersnaveltje en gespikkelde of licht gestreepte borst maakte dat het een grauwe was. Ze vallen in een groep geel gorzen ook direct op door hun forse bouw. Even dacht ik nog aan een vrouwtje rietgors of een graspieper maar die heeft een te dun snaveltje, dus na nadere bestudering van het beestje was ik er snel aan uit, het waren grauwe gorzen.
geelgorsje, een van de ......

De groep vogels hier is werkelijk enorm, er zaten minimaal 250 groenlingen, 100 geelgorzen en naar mijn weten 2 grauwe gorzen in de groep. Opvallende vogels, ondanks hun weinig spectaculaire kleed, die uiteindelijk vrij gemakkelijk te ontdekken waren.

Deze gorzen zijn verre van algemeen bij ons en normaalgesproken moet je er echt voor in de auto stappen en een naar zuid Limburg of zelfs Groningen tuffen om er een paar te kunnen zien. Dit zijn echt zwervers die met de geelgorzen meegelift zijn en nu tijdelijk even bij ons zitten. Wel lekker als je de soort nog niet op je lijst hebt staan. Dat scheelt je toch al gauw een Eurootje of 32 benzinegeld.

Wil je meer weten van deze werkelijk zeldzame gors, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grauwe-gors

Geen opmerkingen: