vrijdag 22 april 2022

Amerikaanse dwaalgast.

amerikaanse wintertaling
Al jaren wordt met regelmaat in de Noordwaard een amerikaanse wintertaling gemeld. Ik heb de vogel inmiddels drie keer gezien, de eerste keer in 2017 in de polder Maltha. Afgelopen week was het weer zover, er zat nu een mannetje in Hania's polder en die is behoorlijk standvastig want hij wordt daar alweer twee weken gezien.

Deze wintertaling verschilt nauwelijks van een gewone wintertaling en er zijn maar twee kleine verschillen waar te nemen wat hem dan amerikaans maakt. ten eerste de lichte streep op de kop en ten tweede de witte streep op de flank. De "gewone" wintertaling heeft op de vleugelrand een horizontale witte streep en de amerikaan heeft een een vertikale witte streep. Goed te zien op de foto hiernaast.

wintertaling, zoek de verschillen!
Deze taling is in Noord Amerika net zo algemeen als zijn Europese tegenhanger hier. Ze zoeken in ieder geval elkaars familieleden op, dus op de een of andere manier herkennen die talingen elkaar. 

Deze Amerikaan zit ook in een groepje Europese wintertalingen net als die ene uit 2017. Die was trouwens een stuk moeilijker te vinden want die zat in een groep van 1200 wintertalingen. Een mooie vogel maar ik zou er niet zomaar een grote afstand voor af willen leggen. Als ze in de buurt zitten wil ik dat nog wel doen.

Ik vraag mij af hoe zo'n vogel zo uit de richting kan raken, temeer omdat het echte familie beesten zijn die in grote groepen trekken. De wintertalingen zijn inmiddels bijna allemaal weg en naar het Noorden vertrokken. 

Dat deze amerikaanse wintertaling niet is weggetrokken is ook een teken aan de wand. Zijn kompas of GPS is vrijwel zeker defect geraakt maar dat hoeft geen ramp te zijn, als hij hier voldoende voedsel vindt, is er niets aan de hand.

In Hooge Zwaluwe zit nu ook een Siberische taling maar dat is vast een ontsnapte volière vogel. Ook een mooie vogel maar geen "echte" voor mij. Hij valt voor mij in de categorie halsbandparkieten etc.  

Wil je meer weten over deze echte dwaalgast, klik dan op de link;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_wintertaling

Geen opmerkingen: