zaterdag 9 april 2022

Zo ziet vermoeidheid er uit.

duidelijk oververmoeid(4 april 2022)
Maandag 5 april zag ik dit jaar de eerste tapuit in de Brabantse Biesbosch. Dat was tijdens de BMP-B inventarisatie in de polder De Zalm. De tapuit was tot die dag nog niet waargenomen in de Biesbosch en dat het een vroege vogel was kon ik aan alles zien en merken. 

De vogel was uitgeput, te moe om op te vliegen en bleef tot op een paar meter afstand zitten. De veren kletsnat van de langdurige regen en je zag dat de vogel tijd nodig had om weer op krachten te komen. Dat gaat deze koude en natte week wel even duren. Ik had met hem te doen maar wist ook dat ik niets voor hem kon doen behalve dan, stilletjes vertrekken om de vogel niet verder te verontrusten.

Zo ziet een fitte tapuit eruit(7 mei 2021)
De komend weken zullen dat flink wat meer vogels worden die vanuit de Biesbosch, na een welverdiende rustpauze Noordwaarts zullen trekken en mogelijk in Westelijk en Noord Nederland in de duinen zullen gaan broeden. Met name de Waddeneilanden zijn ware tapuiten bolwerken. Hier broeden ze niet.

De tapuit is vanaf begin april in Nederland en is dan een maand of vijf weggeweest. Dat deze vogel de snelst afnemende soort in ons land maar ook daarbuiten is, wist ik niet. Het aantal broedparen stelt niet veel meer voor en er is nog een kleine tien procent over van de populatie uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw. 

Een triest verhaal en ik kreeg na het lezen van de spectaculaire achteruitgang van deze soort, niet alleen medelijden met de tapuit van gisteren maar ook een groot respect dat hij zo zijn best doet te overleven. Zelf beseft hij dat natuurlijk niet maar ik des te meer.

Wil je meer weten van deze holbewoner in de duinen, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/tapuit

Geen opmerkingen: