dinsdag 19 april 2022

Koekoek, koekoek. koekoek......

vroege koekoek
Vanmorgen maakte ik bijna een huppelsprongetje van blijdschap. En als ik dat dan zou doen, dan zou ik dat zonder toeschouwers doen. Maar daar gaat het niet om. Ik hoorde namelijk mijn eerste koekoek van dit voorjaar en dat is zo'n heerlijk geluid, daar kan de grasmus, zwartkop, blauwborst, nachtegaal of rietzanger niet tegenop. Ik weet niet wat dat is, maar de koekoek is voor mij toch het ultieme voorjaarsgeluid. 

Deze koekoek zat in de vroege ochtend, net na de opkomende zon, bij de Bleeke Heide heerlijk te koekoeken. Vanaf half april komen ze aan, goed getimed want de eerste nesten rietzangers en heggenmussen zijn inmiddels gebouwd. Deze vogels, ook waardvogels genoemd, zijn alweer een maandje in de weer met de balts en territorium afbakening.
Noorderplaat, rietzanger en koekoek gebied
De koekoek heeft het tegenwoordig ook niet makkelijk maar in de natte rietpolders in de Biesbosch zijn nog genoeg nestjes te vinden. In de Noorderplaat zijn de afgelopen weken tijdens de BMP tellingen al een kleine twintig rietzanger territoria geteld en daar zijn waarschijnlijk de afgelopen week alweer nieuwe nesten bijgekomen. 

Ik vermoed dat de koekoek van vanmorgen een andere waardvogel zoekt want rietzangers zitten niet in de Bleeke Heide. Mogelijk de de heggenmussen of grasmussen de sigaar zijn. Die zitten daar volop. 
Jaren geleden zag ik twee rietzangers een koekoek wegjagen nadat ze haar betrapt hadden bij hun nest. Ze achtervolgden de koekoek een hele tijd omdat ze zeker wilden zijn van haar vertrek. Of het de koekoek gelukt is om een ei achter te laten weet ik niet maar het was mooi om te zien hoe twee van die kleine vogeltjes zo moedig een grote vogel wegjoegen.

De komende dagen ga ik de koekoek zeker vaker horen en dat duurt dan een maandje of twee en dan is het alweer gedaan met de pret. Zien doen we ze dan nog wel even maar roepend neemt dat aantal snel af. 

Wil je meer weten van deze ultieme voorjaarsgast, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/koekoek

Geen opmerkingen: