vrijdag 15 april 2022

Veerkracht.

net gearriveerde schrale grasmus
In deze tijd van het jaar, als al die vogels terugkomen om hier te broeden, geniet ik volop van de eerste zanggeluiden. De zang klink alsof er niets aan de hand is en alsof er in de afgelopen weken niets is gebeurd. Maar schijn bedriegt! Heel veel vogels zijn op de lange tocht huiswaarts gesneuveld en miljoenen vogels vliegen dagelijks maar ook 's-nachts over ons heen. Ze vliegen net iets te hoog om ze te kunnen zien maar ze zijn er wel. In deze tijd elke dag opnieuw. En een deel overleefd dat dus niet en daar heb ik sowieso geen inzicht in. Ik denk dat SOVON of de wetenschap daar wel inzicht in heeft.

Het viel mij op dat verschillende net gearriveerde vogels er sterk vermagerd en gehavend uitzien, zoals de magere grasmus hiernaast. Het moet een zware tocht zijn geweest. Ze zingen volgens mij dan ook omdat ze blij zijn dat ze het gehaald hebben. Volens mij zijn ze nog amper toe aan territoriale schermutselingen. 
zo ziet de grasmus er over een 
paar weken uit.

De komende dagen en weken is aansterken het devies en als je diezelfde vogels over een paar weken ziet, zijn het compleet andere vogels. 

Gepoetste veren, wat grammetjes aangekomen en een uitbundige zang zorgen ervoor dat de volgende pittige periode overleefd kan worden. Want onderschat de broedperiode niet, dat vergt ook het uiterste van vele vogels. Een tweede leg is niet altijd vanzelfsprekend. Je moet voldoende in conditie komen om nog zo'n broedperiode te overleven. 

De grasmus van gisteren zag er belabberd uit, broodmager perste hij er toch nog een liedje uit. Volgens mij is hij gisteren of zelfs vanmorgen pas aangekomen. 
Sommige soorten moeten nog een heel stuk verder, soms tot in Scandinaviƫ toe. Die hebben niet alleen nog een hele lange tocht voor de boeg maar ook nog eens vele gevaren die behoorlijk wat slachtoffers zullen eisen. In ieder geval heeft deze schrale grasmus het gehaald en gaat hij een paar mooie maanden tegemoet alvorens de terugreis geboekt wordt.

Wil je meer weten van deze krasmus, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grasmus

Geen opmerkingen: