donderdag 17 november 2022

Lekker uitslapen!

Afgelopen zaterdag zaten op de slaapplaats in de Achterste Kievitswaard nog zeven koereigers.

slaapplaats koereigers
Ik vind dat behoorlijk uitzonderlijk, want ze horen eigenlijk al ruimschoots richting Afrika zijn gevlogen. Zouden ze dan hier overwinteren? Ik vraag het mij af. 

De aantallen koereigers nemen in Nederland gestaag toe en aan het eind van afgelopen zomer, zaten zo'n 45 koereigers bij ons in de Biesbosch. Ze zaten wel verspreid in Brabantse, Sliedrechtse en Dordtse Biesbosch. En een paar jaar geleden was de koereiger nog een grote bijzonderheid in de Biesbosch maar daar is toch wel snel verandering in gekomen. Je komt ze nu op meerdere plekken tegen en zoals nu dus lijkt te gaan gebeuren, blijven er hier ook nog een paar overwinteren. Dat zou toch bijzonder zijn?

koereigers vertrekken uit de slaapplaats
Oorspronkelijk komen ze uit Zuid Europa en vooral ook uit Afrika. Daar heb ik ze bij honderden bij elkaar gezien, samen met honderden heilige ibissen. Ze passen daar ook beter dan in het Hollandse landschap. Ze zoeken net als in het verre Zuiden het gezelschap van vee op want die zorgen ervoor dat insecten, zoogdieren en kleine amfibieƫn in beweging komen. De koereiger kan zo vrij makkelijk aan zijn eten komen en moet alleen in de buurt van de grazende koeien blijven.

Deze samenwerking of symbiose(eigenlijk commensalisme) zag je afgelopen zomer vaak aan de Deeneplaatweg in de Biesbosch. Daar liepen een kleine twintig koeien in het kruidenrijke grasland en die trokken zo de koereigers aan.

de lege slaapplaats, 1 uurtje later
De koereiger is nu in winterkleed en is op afstand te verwarren met de kleine zilverreiger. In de zomer is de snavel oranje gekleurd en hebben ze een oranje kuif en oranje-bruine borstveren. Ze zien er dan prachtig uit en ik vraag mij dan ook af of er hier ook gebroed wordt? Ik weet dat een paar jaar geleden op de Sassenplaat een poging is geweest en ook dit jaar zijn jonge koereigers gezien maar of die hier geboren zijn, weet ik niet.

Als hier in de Biesbosch gebroed is, of hier wat verder vandaan, dan zouden we ook foerageervluchten gezien moeten hebben en daar heb ik nog niemand over gehoord. We gaan het de komende jaren meemaken.

Wil je meer weten van dit kleine exotisch reigertje, klik dan op de link; https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/koereiger

Geen opmerkingen: