maandag 24 april 2023

April grasmus maand.

net gearriveerde grasmus op 22 april
April is niet alleen de grasmaand maar ook de grasmus maand. Vanaf half april kun je ze verwachten dan arriveren ze hier na een pittige tocht uit Afrika. Afgelopen donderdag de eerste in Ouddorp en afgelopen zaterdag de ene grasmus na de andere grasmus op mijn wandeling door de Bleeke Heide. 

Ik zag een paar mannen flink knokken om een struikje dat tussen de bramenhaag stond. Een prachtige zangpost met volop dichtbegroeide nestgelegenheid er omheen. Een vrouwtje zou direct voor de man kiezen die hier de scepter zwaait. De mannen zongen allebei tussen de knokpartijtjes door en zaten elkaar continu achterna.

wat verderop, ook op 22 april
En dat waren niet de enige grasmussen op deze vroege wandeltocht, ik schat dat er minimaal vijf grasmussen een plekje aan het zoeken waren en ik vermoed dat die grasmussen zelfs die nacht gearriveerd waren. Je kon goed zien dat ze nog geen vast territorium ingenomen hadden en zoekend waren. 

Ze vlogen flinke stukken heen en weer en zongen vrijwel direct op de plek waar ze even gingen zitten. Ik heb dit schouwspel een tijdje gadegeslagen en ik kon duidelijk vaststellen dat ze nog vast territorium hadden ingenomen. Volgens mij een erg stressvolle periode vlak nadat je vele duizenden kilometers hebben gevlogen. We moeten dit niet onderschatten. 

Er zat zelfs een grasmus bij, die zoals het even leek, met mij meevloog. Steeds een struikje vooruit vliegen, in een struikje gaan zitten en direct weer zingen en dat patroon herhaalde zich een tijdje. 

Als je nu een week later daar gaat kijken zijn ze veel minder beweeglijk en zitten dan vooral in het kleine boompje of struikje te zingen dat net wat boven de bramenstruiken uitsteekt. Ze blijven heel deze periode op hun stekje en als je eind juli, begin augustus bij deze plekken gaat kijken, kun je makkelijk drie, vier, vijf bedelende jonge grasmussen zien. Je hoort dan veel alarmroepjes en ziet de jongen heen en weer fladderen. Een mooie tijd en aanrader.

Wil je meer weten van deze mus die geen familie is van de huismus, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grasmus

Geen opmerkingen: