maandag 7 augustus 2023

Holbewoner gezien.

tapuit vrouwtje, 4 aug 2023
Een tijdje geleden hoorde ik al dat het met de tapuiten weer wat beter gaat. Met de vogel ging het al een tijdje bergafwaarts en daar is nu door een aantal bijzondere maatregelen een kleine verbetering in gekomen. Zo zijn in de duinen zelfs extra konijnen uitgezet zodat er weer voldoende (verlaten) konijnenholen beschikbaar zijn voor de broedende tapuiten.

De tapuit is net als de bergeend een holenbroeder met een voorkeur voor konijnenholen. Doordat het slecht ging met de konijnen waren er te weinig konijnenholen beschikbaar en kwamen zo de tapuiten ook in het gedrang. Te weinig nestgelegenheid zorgt dus automatisch voor te weinig nageslacht.

22 aug 2022 Huis ter Heide
Hier in onze omgeving zie ik de tapuiten alleen in het voorjaar als ze uit Afrika terugkeren om hier te broeden en ik zie hier ook in het najaar als ze weer vertrekken naar de overwinteringsgebieden. Als ik ze daarbuiten wil zien moet ik naar de kust. 

Bij Oostkapelle vind je wel een wat tapuiten in het duingebied. De plek waar je ze ook tegen hoort te komen. Afgelopen week kwam ik een tapuit bij Kerkwerve tegen. Niet echt in het broedgebied en daarom viel zij, het was namelijk een vrouwtje, zo op. Was haar legsel al uitgevlogen en volledig zelfstandig of was het legsel mislukt en wat ook nog zou kunnen, ze heeft misschien geen mannetje aan de haak kunnen slaan. 

mannetje tapuit
Wie weet wat de reden was waarom deze vogel zover landinwaarts zat? Of zou deze vogel al een hele vroege trekker zijn en nu al richting haar winterverblijf gaan? In ieder geval een hele mooie soort om zo tegenaan te lopen. 

De "vroegste" tapuit in het najaar heb ik vorig jaar eind augustus gezien. Ook een vrouwtje wat al op weg was naar het Zuiden. De tapuit van afgelopen week was dus mijn vroegste "najaars"tapuit buiten de kustregio.

Wil je meer weten van deze holbewoner, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/tapuit

Geen opmerkingen: