maandag 11 december 2023

Een bokje schieten.

de Kwade Hoek op zijn mooist
Afgelopen dinsdag liep ik door de Kwade Hoek, het was een grijze dag die nog net droog droog bleef met een flinke nevel boven zee. Het zicht was redelijk en er stond weinig wind. Ideaal voor een flinke wandeling van ruim drie uur door het slikken-, schorren- en krekengebied. Heel dit gebied ligt buitendijks en dat betekent dat de zee hier vrij in en uit kan stromen. Ik loop hier altijd op laarzen want hier staat altijd water en dan hoef ik minder op te letten en kan ongestraft om mij heen kijken. 

In het Oosten ligt een uitgestrekte strook zand of strand die de naam strandhaak heeft en daar vliegen deze weken regelmatig sneeuwgorzen rond. Helaas heb ik die afgelopen week niet gezien maar dat komt nog wel een keer. 

een bokje
Vanuit de lage begroeiing van zeekraal en lamsoor vliegen regelmatig vogels op en hier zie ik de hele winter door wel veldleeuweriken en graspiepers opvliegen en de veldleeuweriken zingen eind januari alweer. 

Maar als het op vogels aankomt loop ik daar altijd in de hoop sneeuwgorzen, strandleeuweriken of bokjes te zien. Afgelopen dinsdag liep ik door een hele natte strook waar na een tijdje een watersnip opvloog. De watersnip vloog zigzaggend omhoog en vloog flink door en maakte daarbij regelmatig een krassend geluid wat ik van watersnippen ook ken.

de Zandhaak is kilometers lang
Na een metertje of honderd gebeurde weer iets dergelijks alleen nu herkende ik direct een bokje. Een kleine snip met kort staartje en een korte snavel. De vogel vloog pas op het laatste moment op en dook na dertig meter weer naar beneden en verdween zo in een flinke pol. Typisch gedrag van een bokje. Ze houden niet van vliegen en maken daarbij in tegenstelling tot de watersnip geen geluid. 

Wat mij ook opviel was dat het bokje een stuk donkerder in de vlucht is dan een watersnip. Die heeft meer lichte delen dan een bokje en dat was mij nog niet eerder opgevallen. Verder deed hij alles wat een bokje moet doen en toen ik de pol naderde waar hij was ingevlogen hoopte ik hem nog even te kunnen zien. Opnieuw vloog hij op maar nu van een metertje of twee verderop. Prachtig om te zien maar dit bokje schieten zat er niet in ook al had had ik mijn camera in de aanslag.

Wil je meer weten van dit mini snipje, klik dan op de link:
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/bokje

Geen opmerkingen: