donderdag 14 december 2023

Een ppppparelduiker in de Biesbosch.

volwassen parelduiker in winterkleed
Een parelduiker in het binnenland tegenkomen, is niet iets wat mij vaak voorkomt. Meestal verblijven de parelduikers in de winter op zee en langs de kust en kun je ze daar nog weleens tegenkomen. Maar ook dan is het geen zekerheidje en moet je er echt goed voor op zoek gaan. De parelduikers zijn hier alleen in de winter en hebben dan hun onopvallende grijze winterkleed aan en dat ziet er een stuk minder spectaculair uit dan het zomerkleed. 

Afgelopen maandag had ik het geluk om een parelduiker in de Biesbosch te zien. De parelduiker was op een van de drie spaarbekkens in de Biesbosch volop aan het duiken naar voedsel. Lastig want hij zat zo meer onder water dan erboven. Een geduldwerkje om hem uiteindelijk te zien en te fotograferen.

de groep van 22 parelduikers
De laatste keer dat een parelduiker in de Biesbosch zat, is alweer vier jaar geleden en toen ben ik niet op de melding van deze vogel afgegaan. Deze keer heb ik niet geaarzeld en nadat ik een tip kreeg van de ontdekker, was ik snel ter plaatse en kon ik de vogel zien.

Meestal zie ik parelduikers aan de kust en soms heb je daar dan weleens te maken met een verrassing. Zoals in februari 2021 toen er een groep van maar liefst 22 parelduikers vlak voor de kant in het Grevelingenmeer dobberden. Ze zaten niet al te ver van de kant en lieten zich prima bekijken. En als ze zo goed te bekijken zijn, zie je pas hoe mooi deze duikers zijn. 

oog in oog met de parelduiker
De parelduiker van deze week was niet goed te bekijken en je kon gelukkig wel de specifieke kenmerken van deze vogel zien zoals de dikke dolkachtige snavel en witte dij vlek. Het langerekte lichaam en de houding van de kop zorgden ervoor dat ik met zekerheid kon zeggen dat het een parelduiker was. Jammer dat de vogel zo ver weg zat maar hij telde wel mee voor mijn Biesboschlijst. Altijd leuk.

Wil je meer weten van deze niet alledaagse duiker, klik dan op de link:
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/parelduiker

Geen opmerkingen: