maandag 4 december 2023

Zoute rotganzen.

een gewone rotgans
De enige gans die hier komt overwinteren en niet in het binnenland te zien is, is de rotgans. Jammer maar het is niet anders. Heel af en toe is een rotgans in het binnenland te zien en mij is dat tot nu toe pas een keer gelukt. Bijna tien jaar geleden, op 26 oktober 2014 zag ik in de Noordwaard in de Buiten Kievitswaard tussen een groep brandganzen een verdwaalde rotgans. Verder heb ik ze alleen aan de kust gezien. 

Zo ook afgelopen week. In de grasvelden achter de zeedijk en achter de duinen zijn ze vaak te vinden. En dat ze juist wat verder landinwaarts zitten is logisch want ze eten alleen planten die niet op zoute grond groeien zoals gras. 

      zwarte rotgans                 witbuikrotgans       
Je zou juist denken dat de rotganzen juist dicht bij de kust blijven omdat daar hun voedsel te vinden is maar ze eten juist geen zoute planten. En omdat ze dus "zoete" planten eten zou je ze juist verder in  het binnenland verwachten. Waarom dat niet is weet ik niet maar is opmerkelijk te noemen. 

De rotganzen komen helemaal van de Siberische toendra's naar hier gevlogen om de winter door te brengen. Ik blijf mij steeds verbazen over de afstanden die deze vogels twee keer per jaar vliegen. Heel veel van die wintergasten maken van die enorme vliegreizen. Maar het kan nog "erger" want de zwarte rotgans komt helemaal uit Arctisch SiberiĆ«, Noord Canada naar Europa en heel af en toe vliegt er een door naar Nederland. 

overvliegende rotgans
Daarnaast komt ook de witbuikrotgans naar ons land, oorspronkelijk uit Spitsbergen en Arctisch Canada en hier dus overwinterend. Ook weer in hele kleine aantallen en dat maakt het des te lastiger want omdat het er zo weinig zijn vallen ze  amper op. Je moet er speciaal voor op pad gaan en je focus op de afwijkingen in het verenkleed hebben. Ik zag deze ondersoorten, zie foto boven, in 2021 en 2022 in Zeeland. De witbuikrotganzen die ik vorig jaar zag was een mooie groep van 16 stuks die het wel een maand volhielden op een strekdam in de buurt van Breskens en zo vrij makkelijk te vinden waren. 

Wil je meer weten van dit kleine zwarte gansje, klik dan op de link:
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/rotgans

Geen opmerkingen: