maandag 8 juli 2024

De kleine pionier.

kleine plevier 28 juni jl.
Kleine plevieren zijn echte pioniers. Ze verschijnen overal op verse kale zandgronden vlakbij zoet water . Meestal bij wat grotere ontwikkelprojecten of natuurontwikkeling. Ik was daarom best verrast om kleine plevieren tegen te komen vlakbij de kust. De zee klotste op nog geen honderd meter tegen de dijk en net achter deze dijk liggen al vele jaren een paar plassen water. Weliswaar is dit een beschermd natuurgebied en voldoet het aan de meeste eisen die een kleine plevier stelt aan zijn leefomgeving maar of het water in de plassen zoet is weet ik niet zeker. 

schrale oever met dwergstern
Het lijkt mij dat het eerder brak water is want op de schrale schelpeneilandjes die hier liggen, broeden visdieven, kleine en grote sternen. En dat zijn echte zoutwater liefhebbers. De kleine plevieren doen ook precies wat ik van ze ken. Langs het water lopen, insectjes vangen en een beetje verbaasd rondkijken. De grote ogen met de knalgele oogring helpen daar natuurlijk ook bij. Die knalgele oogring is in deze tijd heel goed zichtbaar en dat is ook iets wat bij het broedseizoen van de kleine plevier hoort. 
Boswachterij Dorst juni 2021
Een kleine plevier heeft in de winter vrijwel geen gele oogring maar dat is voor mij lastig waar te nemen want in de winter zijn ze niet in ons land maar verblijven ze in Afrika.

De kleine plevier is een jaarlijks terugkerende bezoeker van de Boswachterij Dorst en ik zie hem daar eigenlijk elk voorjaar wel even. Meestal een week soms iets langer maar dan zijn ze ook weg. Broeden doen ze hier niet maar tijdens de trek ziet het er hier wel aantrekkelijk genoeg uit om even te pauzeren. Het gebiedje voldoet eigenlijk aan alle voorwaarden maar daar is het ook mee gezegd. In ieder geval is een ontmoeting met een kleine plevier altijd bijzonder en een stuk minder algemeen dan een ontmoeting met een bontbekplevier. 
Wil je meer weten van deze verbaasd kijkende plevier, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kleine-plevier

1 opmerking:

Caroline zei

leuke blog met die roofvogels erop. Ik heb de kleine plevier al even niet gezien. Groetjes Caroline uit Zeeland.