maandag 15 juli 2024

Om door een ringetje te halen.

Zilvermeeuw, tibia blauw Y6
(op 16-9-20 in Westkapelle als 2e kj geringd)
Een van de beste plekken in ons land om ringen van meeuwen af te lezen is de zeedijk van Westkapelle. Deze hotspot staat onder de ringenliefhebbers hoog aangeschreven. Het is daar een vaste prik om geringde meeuwen te vinden en je vindt daar ook nog eens meeuwen uit verschillende landen. Noorse, Poolse, Belgische en natuurlijk ook Nederlandse vogels. Veel meeuwen zitten daar aan de waterkant van de zeedijk en zijn daar ook vrij makkelijk te benaderen. Daardoor zijn ze ook nog eens goed te fotograferen en kun je de ringen ook prima aflezen.
Zilvermeeuw, tibia oranje W4
(op 11-7-22 op Neeltje Jans geringd)
Vorige week vrijdag zag ik daar verschillende ringen bij zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen. Een zilvermeeuw met blauwe ring aan de tibia met code Y6 en een met een oranje ring, ook aan de tibia met code W4. Met tibia wordt het bovenbeen van de vogel bedoeld en met tarsus wordt het onderbeen bedoeld en zijn belangrijke details om te vermelden bij het desbetreffende ringproject. Deze ochtend zag ik dus aan de ringen dat het om twee verschillende ringprojecten voor dezelfde vogelsoort ging. Het kan zijn dat het een Nederlands en een Belgisch project is met elk een verschillend onderzoeksgebied of misschien heeft elk onderzoeksjaar zijn eigen kleur ring. Dat weet ik dus niet en ik weet er ook te weinig van.
kleine mantelmeeuw tibia, groen 9F
De twee geringde mantelmeeuwen die ook op de zeedijk zaten, hadden ook verschillende kleurringen met verschillende letter/cijfer combinaties. een kleine mantelmeeuw had zowel links als rechts een groene kleurring. Meestal kom je bij kleine mantelmeeuwen zwarte ringen met witte letters/cijfers, beginnend met een "J" tegen. Dat zijn dan vrijwel altijd meeuwen die in Noorwegen geringd zijn en die meeuwen noemt men dan de noorse kleine mantelmeeuw en dat is dan weer een ondersoort van de "gewone" kleine mantelmeeuw die bij ons leeft.

zilvermeeuw Y6 blauw overvliegend
De andere kleine mantelmeeuw had ook twee ringen met links de witte letter Y en rechts de witte letter N op een donkerblauwe ring. Veel ringen zijn door Nederlandse of Belgische ringers aangebracht maar dat durf ik met deze combinatie niet met zekerheid te zeggen en die informatie vond ik ook niet direct terug op de site van cr-birding. 

Ik weet nog niet waar deze groen geringde mantelmeeuw vandaan komt maar dat hoor ik vanzelf wel een keer als ik de gegevens doorgegeven heb via de website cr-birding.org. De informatie die je terugkrijgt is altijd heel compleet en geeft je een inkijkje in het leven van zo'n meeuw.

Wil je meer weten van geringde meeuwen, kijk dan eens op de site van cr-briding.org.

Geen opmerkingen: