dinsdag 10 april 2018

Echtpaar buizerd.


links, vrouwtje en rechts, mannetje buizerd
De twee buizerds in de Oranjepolder  hebben het goed naar de zin. Beide vogels zitten in de nestboom of vliegen in de buurt rond, elkaar goed in de gaten houdend.

Het is overduidelijk een koppel en zo te zien mogen ze elkaar graag. Het mannetje vloog op een ochtend naar het nest en had volgens mij een prooi voor het vrouwtje bij. Zij vloog haar man achterna en landde ook op het nest, er werd wat gefladderd, en naar elkaar geroepen waarna het mannetje wat verderop op een tak toekeek hoe het vrouwtje het cadeau op at.
Toen ik dat tafereeltje zo gadesloeg, viel mijn oog op een tweetal ringmussen die aan de onderkant van het buizerd nest druk heen en weer vlogen. Zou dit een tweede geval van commensalisme zijn?

De ringmus profiteert van de aanwezigheid en bescherming van de buizerd en kan zo zonder enige bedreiging in deze boom gaan nestelen. De buizerd heeft hier geen last van en gedoogt de zogenaamde profiteurs.

samen op een tak
Daar leek het dan op maar het is onwaar-schijnlijk omdat ringmussen graag in los kolonieverband broeden. Het zal denk ik om insecten gaan, een makkelijke maaltijd bij elkaar sprokkelen in een nog vrij koude periode.

Niet veel verder, hemelsbreed vijfhonderd meter, broedt een tweede koppel buizerds. Zij hebben het bosje tussen de voetbalvelden van SCO geclaimd. Hun territorium grenst aan dezelfde weilanden waar het echtpaar van hierboven heerst. Grensconflicten zijn mij nog niet opgevallen maar ik zou er niet van staan te kijken als ze elkaar nog eens in de veren vliegen.

Wordt dus zeker nog een keer vervolgd.



Geen opmerkingen: