donderdag 5 april 2018

Weidevogelinventarisaties.


Noordwaard

De eerste Weidevogelinventarisatie in de Noordwaard, Biesbosch, is weer achter de rug. De Keizersguldenwaard, wat voor mij een geheel nieuw gebied is, was vandaag aan de beurt. Niet helemaal onbekend voor mij, alleen heb ik hier nog niet eerder geïnventariseerd.

Het was even zoeken naar het beste overzicht en het voorkomen van dubbeltellingen maar er was goed uit te komen. Ik had niet gedacht dat we nog zoveel weidevogels en verschillende soorten zouden zien. Een echte meevaller dus.
mannetje zomertaling

Het hoogtepunt was toch wel de prachtige zomertaling die zich van achter een laag dijkje steeds even liet zien. Veldleeuweriken en graspiepers lieten zich goed horen, tureluurtjes die in het halfhoge gras heen en weer schoten alsof ze verscholen achter graspollen onzichtbaar probeerden te zijn. Redelijk wat koppels slobeenden die paarsgewijs aan de oevers ineengedoken zaten te rusten om straks fit genoeg aan het broedseizoen te beginnen. Her en der een koppeltje scholeksters en een verdwaalde gele kwik, nou ja, verdwaald, deze vogel hoort hier gewoon thuis maar het is een vroege waarneming in deze tijd van het jaar.

mannetje zomertaling in de
avondzon
En dan natuurlijk de topper van de polder, de kievit. Daarvan zitten zeker 20 broedparen verspreid in het gebied. Van een paar kieviten heb ik het vermoeden dat de vogels al zaten te broeden, ze zaten op de grond en bleven onbeweeglijk zitten. Veel andere vogels lopen heen en weer of baltsen in de lucht maar deze kieviten niet. Daarom denk ik dat deze vogels al op eieren zaten.

De grote groep van meer dan dertig kluten zie ik nog niet zo direct in dit gebied gaan broeden maar vorig hebben kluten wel in de Noordwaard gebroed alleen niet in dit deel. Vorig jaar werd wel op het eilandje in de Hardenhoek gebroed, dus mogelijk vertrekken deze vogels nog naar dat gebied en wordt hier alleen maar gefoerageerd.

Wil je meer weten van de weidvogels, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/over-ons/standpunten/standpunt-weidevogels

Geen opmerkingen: