dinsdag 28 mei 2019

Glasalen schrapen.

de ene na de andere aal ging eraan
Het gebeurt onder water en wij weten er maar weinig van. Onop-vallend trekken de jonge palingen van zee naar het binnenland. Ze komen van de Saragossa Zee bij midden Amerika naar hier om te groeien en pas als ze geslachtsrijp zijn, weer terug te gaan om te paaien.

Ik ken dat fenomeen al vanaf ik een jaar of 7 of 8 was, ik ving de glasaaltjes bij honderden bij de stuw in het kanaal aan het eind van de Wilhelminalaan. De jonkies trekken het binnenland in en konden tot aan Oosterhout ongehinderd van zee naar hier komen. Een open verbinding met zee zorgde er ook voor dat we in de zwaaikom krabben en bot vingen. Wij hoefden toen niet naar zee om zeevis te vangen.

alen hotspot
Dat ik daar nu op kom, komt door de blauwe reigers bij Stellendam, op de slikken van de Kwade Hoek. Vlak voor de dam naar het Haringvliet liepen de blauwe reigers bij het lage water spiedend over het slik. Her en der in de blubber pikkend, meestal voor niets maar ook nog al eens raak. Ik zag de ene blauwe na de ander een palinkje pikken. Een mooi gezicht want zie maar eens zo´n gladde aal naar binnen te werken. Sommige alen kwamen weer net zo makkelijk naar buitengekropen en een andere wat dikkere aal, greep de reiger bij zijn nek en probeerde net als een koningspython de reiger te wurgen.
ook de koningspython legt het loodje
Wat is zo´n paling dan toch sterk als je ziet dat de kop van de reiger, die trouwens ook niet los liet, door de paling in een rare kronkeling getrokken werd. Ik dacht even dat het niet goed zou aflopen maar dat viel toch mee. Deze palingen zaten dus nog in zout water en waren naar mijn idee op weg naar de kier in de sluis. Die kier in de sluis is pas sinds dit voorjaar een feit. Er werd al jaren over gesproken maar nu is het dan toch zover en staat de deur regelmatig een stukje open.

Zouden we de tijden van vroeger, meer dan een halve eeuw geleden, bij ons in de zwaaikom, weer herbeleven? Kinderen, die met schepnetjes glasalen van de natte wanden van de stuw schrapen? Als ik ze dan bezig zie, doe ik mee en laat ze aan de andere kant van de stuw weer los, net als vroeger.

Geen opmerkingen: