vrijdag 10 mei 2019

Verborgen porseleinhoen.

porseleinhoen in de polder Vogelzang
Ik weet nog goed dat in 2011 in de Sliedrechtse Biesbosch voor het eerst een porseleinhoen hoorde roepen. Ik herkende het geluid in het geheel niet maar de vogelaar/ teller waarmee ik op pad was sprong een gat in de lucht toen het kenmerkende zweepslag geluidje hoorde. Hij vertelde mij dat het weer voor het eerst sinds jaren was dat het porseleinhoen zich hier liet horen.

De tweede keer dat ik het porseleinhoen hoorde was vorig jaar april tijdens de broedvogel inventarisatie in de polder Vijfambachten in de Biesbosch en toen overkwam het mij dat ik een gat in de lucht sprong toen het zweepje van het porseleinhoen hoorde. Een bijzondere ervaring wanneer je een geluidje pas jaren later voor de tweede keer hoort en direct weet wat het is. Na die vroege ochtend, 't was denk ik een uur of vijf, heb ik het porseleinhoen vaker gehoord en het hoentje zelfs ook gezien. Dat zien van deze zeer verborgen levende ralachtige overkwam mij aan het eind van de zomer in augustus in de polder Vogelzang, ook in de Biesbosch. Ze schijnen zich in het najaar wat makkelijker te laten zien dan in het voorjaar.

porseleinhoen in de Zonzeelse polder
Afgelopen week was het weer prijs, ik zag een geel/oranje vlekje in het riet bewegen. Door de verrekijker kijkend, ontdekte in dat het een porseleinhoen was, in het riet scharrelend en op zoek naar voedsel. Dit was de eerste keer dat ik er een in voorjaar buiten de Biesbosch zag.

Het was in de Zonzeelse polder, een nat natuurgebied, ingericht door het Brabants Landschap. Hier broeden nu door de vernatting en rust grutto's, tureluurs, bruine kiekendieven, blauwborsten en veel soorten rietzangers. En echte topstek in wording want als een porseleinhoen zich hier vestigt, dan moet het wel goed zijn.

Wil je meer weten van deze stiekeme rietkraag bewoner, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/porseleinhoen

Geen opmerkingen: