dinsdag 7 maart 2023

Putters doen het goed.

putter samen met een sijs
Volgens mij is het aantal putters in Nederland groot. Zeker in de winter als grote groepen overwinteraars gezamenlijk optrekken en door de velden trekken op zoek naar voedsel. Afgelopen week zag ik ook weer zo'n grote groep putters. Ze maken een vrij zacht geluid en worden daardoor niet altijd direct opgemerkt. Je ziet ze in een snelle lage vlucht overkomen en het geluid maakt dan duidelijk dat het hier om putters gaat. In de winter verblijven hier honderdduizenden putters en straks als ze in het voorjaar weer weg zijn blijven onze putters over. Dat zijn dan de broedparen en dat zijn er ook nog aanzienlijk veel. Ongeveer 60.000 broedparen, verspreid door heel Nederland zorgen dan voor nageslacht.

de berkenzaden smaken goed
In de Boswachterij Dorst met de berken en de Oranjepolder met zijn elzen en essensingels zijn twee prima plekken dicht in de buurt om putters te zien en te horen. Elke dag kom ik ze wel ergens tegen. Soms ook in de wijk en zelfs boven mijn tuin hoor ik ze overvliegen. Ze doen niet zo moeilijk over een geschikt leefgebied. 

In de Boswachterij Dorst trekken ze samen op met sijzen en vinken, dat zie ik ze in de Oranjepolder niet doen. Ze doen het de laatste tijd gewoon goed op kleigronden en hebben zich vrij gemakkelijk aangepast. Goed nieuws dus en dat mag ook wel eens.

De aantallen putters nemen nog steeds toe, niet een enorme aantallen maar er zit nog steeds een stijgende lijn in. En daarbij is ook het verspreidingsgebied groter geworden en zijn ze nu in heel Nederland aanwezig 

Wil je meer weten van dit bijna tropische vogeltje, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/putter

Geen opmerkingen: