maandag 12 juni 2023

Een roepende (kwartel) in de woestijn.

zo ziet de kwartel er uit
De Gecombineerde Willemspolder bij Oosterhout is een polder die niets heeft met natuur. Het is een productie gebied waar intensief geboerd wordt. Uitgestrekte weilanden met Engels raaigras waar amper ruimte is voor bodemleven en akkers die vakkundig bespoten worden zodat schimmels, bacteriĆ«n, onkruid en insecten geen overlevingskansen hebben. Nergens zijn houtsingels of bosjes te vinden, de sloten zijn kaarsrecht, de oevers steiler dan steil. Kortom dieren, vogels insecten, ze hebben hier, als je dit leest, niets te zoeken. Het is zogezegd een groene woestijn. 

Toch zijn er van die hardnekkige vogelsoorten die het hier toch steeds weer opnieuw proberen of zelfs al jaren achtereen verwoede pogingen ondernemen om zich hier te handhaven. Het is voor sommige soorten een waar gevecht en vaak een verloren strijd. Weidevogels knokken voor wat ze waard zijn en verliezen langzaam de strijd, de aantallen nemen jaarlijks af en het moment dat ze hier verdwenen zijn nadert.
de Lage Vuchtpolder in de vroege ochtend, ideaal voor kwartels














Toch heb je dan wel eens een opsteker en krijg je zelfs weer een beetje hoop. Ik stel mij dan bij zo'n opsteker wel eens de vraag, hoe kom je erbij om je hier te vestigen? Zijn er dan geen andere betere plekjes hier in de buurt te vinden? Zo'n moment had ik afgelopen dinsdag toen ik middenin deze groene woestijn een kwartel hoorde roepen. Ja, een roepende (kwartel) in de (groene)woestijn. 

de groene woestijn
Heel bijzonder om hier een kwartel te horen want ze houden juist van ruige kruidenrijke graslanden en graanakkers of van luzernevelden en bietenakkers. En die zijn hier werkelijk nergens te vinden. Zoals ik al schreef, hier gaat het om weilanden met eentonig raaigras en platgespoten akkers, eigenlijk niets voor kwartels.

Ik ken kwartels alleen van extensief beheerde gebieden en natuurgebieden zoals de Zonzeelsee polder of de Vuchtpolder bij Teteringen. En daarom was dat dinsdag een hele bijzondere ervaring. Ik ben benieuwd of deze roepende man een vrouwtje weet te verleiden om hier te gaan broeden. Het kan zomaar zijn dat hij over een paar dagen de handdoek in de ring gooit en een ander kansrijker plekje gaat zoeken. Ik geef hem geen ongelijk als hij hier vertrekt maar daarmee was deze waarneming voor mij onbetaalbaar.

Wil je meer weten van de vrijwel onzichtbare kwartel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kwartel

Geen opmerkingen: