donderdag 1 juni 2023

Jonge raven.

drie jonge raven
De opmars van de raaf is niet meer te stuiten en dat is goed nieuws. De raaf weet zich steeds beter aan te passen aan de huidige omstandigheden en naar mijn idee worden die er echt niet beter op. Toch snapt de raaf wat hij moet doen om hier een mooi leven te hebben. Heel wat jaren geleden wisten de raven dat nog niet want toen stierven ze hier gewoon uit. In de vijftiger jaren van de vorige eeuw was het gedaan met de raaf in Nederland.. Ze waren weg uit ons land om nooit meer terug te komen, net als voor de kuifleeuwerik en de ortolaan was het einde oefening. Eeuwig zonde om die prachtige vogels kwijt te raken. Gelukkig heb ik die twee laatsten hier nog gezien.

Jaren later, midden jaren zeventig, werd een poging gedaan om de raaf in Nederland te herintroduceren. Op de Veluwe werden een aantal koppels raven uitgezet en wonder boven wonder was dar een groot succes.     
  
een waakse ouder hield mij in de gaten
Vanuit hier verspreidde de raaf zicht verder over Nederland en nu kun je ze bijna in elke provincie van Nederland wel tegenkomen. Het prachtige lage geluid draagt erg ver en zo kun je ze al van heel ver aan horen komen. Kroh-kroh-kroh galmt het dan over de bosrijke gebieden in de regio. Je moet wel goed zoeken want heel algemeen is de vogel nog niet maar ik voorspel dat je ze straks in elk robuust bosgebied in Brabant tegen gaat komen. 

Afgelopen week hoorde ik dat mooie geluid ook en daardoor aangetrokken liep ik de richting van het geluid en ontdekte de raven in een dode eikenboom.
overvliegende waakse raaf
Het waren drie jonge, nog niet zolang geleden, uitgevlogen jonge raven. Ze zaten om beurten te roepen, de veren te poetsten en ze zaten geduldig te wachten op de ouders die het ontbijt kwamen brengen. Als een oudervogel in aantocht was, riep die van verre waardoor de jongen hongerig in koor begonnen te bedelen. 

De oudervogel nam ze mee naar een paar bomen verderop om ze te voeren. Een flink kabaal kan ik zeggen en niets stiekem en stilletjes voeren zodat ze onopgemerkt zouden blijven. Dat maakt nu niets meer uit lijkt het. De jongen kunnen al goed voor zichzelf zorgen en daar gaan de ouders ook vanuit. Alhoewel ik goed in de gaten werd gehouden, lieten ze het toch toe dat ik op een afstand stond te kijken. Ik wilde ze verder niet verstoren en liep de andere kant uit. Het was weer een prachtige ochtend!

De jonge raven worden gevoerd

Wil je meer weten van deze bijzondere bosbewoner, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/raaf

Geen opmerkingen: