woensdag 19 juli 2023

Opknapper?

de geredde jan van gent, feb 2022
Vorig jaar, rond deze tijd, was in het nieuws dat enorme aantallen jan van genten aan de vogelgriep bezweken waren. En sindsdien heeft de vogelgriep nog veel meer slachtoffers gemaakt. Aan de kust zijn grote sternen zijn massaal gestorven en ook dichterbij huis, op het eiland in de Hardenhoek in de Biesbosch zijn grote aantallen kokmeeuwen gestorven.

Ik moest daar weer even aan terugdenken omdat ik een paar maanden daarvoor, in februari, een jan van gent op het strand van Ouddorp had gevonden. Deze jan was niet ziek door de vogelgriep maar zat verstrikt in een stuk visnet. Nadat de vogel was verlost van de kluwen nylon, vloog hij weg, richting zee. Zou hij later dat jaar ook een vogelgriep slachtoffer zijn geworden? En waar ik met name benieuwd naar ben, is of de populatie jan van genten alweer aan het herstellen is?

Bass Rock voor en na de vogelgriep
Ik denk dat het in de negentiger jaren was, dat wij hoog op een klif in Schotland uitkeken over de Noordzee en in de verte het eiland Bass Rock zagen liggen. Het leek alsof een enorme witte pukkel in zee lag. Een grote witte bult zonder bomen en zonder bebouwing, behalve een vuurtoren dan. 

een gezonde jan van gent
Het bleek een broedkolonie van meeuwen maar vooral van meer dan 150.000 jan van genten te zijn. De grootste kolonie jan van genten ter wereld. Ik heb vorig jaar nog beelden gezien van een "gezonde" bult en een foto van de bult na de vogelgriep uitbraak, toen tienduizenden jan van genten bezweken waren aan deze vreselijke ziekte, Wat een trieste aanblik was dat.

De bult was zijn witte kleur kwijtgeraakt en was weer een gewone groen-bruin-grijze rotsblok zonder vogels. Hoe het nu met deze prachtige zeevogels gaat weet ik niet maar ik hoop dat de groep inmiddels weer een beetje aan het groeien is en Bass Rock zijn oude vertrouwde witte kleur terugkrijgt. Ik heb dit jaar nog geen jan van gent gezien en dat is jammer want het is toch een vaste verschijning voor onze kust. De wind moet dan wel goed staan want het zijn echte zeevogels die niet makkelijk boven land te zien zijn.

Wil je meer weten van deze prachtige witte torpedo, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/jan-van-gent

de van het visnet bevrijde jan van gent


Geen opmerkingen: