donderdag 6 juli 2023

Ooit een bruine ooievaar gezien?

meer dan 160 ooievaars bij elkaar
We kennen allemaal de trieste beelden van televisie als ergens op de stranden besmeurde vogels aanspoelen. Nu gebeurd dat gelukkig niet heel erg vaak maar de schade die dan onder de zeevogels wordt aangericht, is aanzienlijk. Het duurt
besmeurde "bruine" ooievaar
dan meestal wel een paar jaar om de populatie weer op oude sterkte te brengen. Tegenwoordig spoelen jammer genoeg enorme hoeveelheden door vogelgriep gestorven vogels aan. Maar dat is een ander verhaal.

Ik kom op dit verhaal door twee aparte ooievaars die ik deze week zag. Ik dacht eerst nog aan een kleurafwijking want die bestaan ook.  Witte merels, chocolade bruine brandganzen en kraaien met overal witte veertjes op het lijf. Het zijn bij deze vogels pigmentafwijkingen en daar gaat het in dit geval van de bruine ooievaars niet om.

Ik kreeg via een vogelvriend een berichtje doorgestuurd dat meerdere ooievaars mogelijk besmeurd zijn geraakt door frituurvet. 

Hoe dat kan, is mij een raadsel of toch niet? De ooievaars waar het namelijk om gaat zijn allemaal gezien bij de vuilstort De Spinder in Tilburg. Ik vermoed dat daar op het terrein ergens een grote hoeveelheid frituurvet is opgeslagen of op de een of ander manier verwerkt wordt waardoor de ooievaars vervuild worden. Vanuit de Gemeente Tilburg wordt volgens mij actie ondernomen om deze vervuiling op te ruimen. Ik hoop dat ze ook verdere vervuiling voortaan kunnen voorkomen want deze week zaten dus weer twee "bruine" ooievaars tussen de smetteloze witte exemplaren.

Ik weet eigenlijk niet of de twee exemplaren die ik deze week heb gezien al in beeld zijn bij de beschermers. Maar als dat wel het geval is, vraag ik mij af hoe in godsnaam deze twee vogels uit de groep van meer dan 160 ooievaars weggevangen kunnen worden.

En laat voorop staan dat het lukt om ze te vangen en dat ook deze twee nieuwe bruine ooievaars gered worden. 
wit zoals het hoort

Blijft bij wel de vraag hangen hoe zoiets kan als je weet dat er tegenwoordig zoveel gedaan wordt om afval tot grondstof te maken en er dus mogelijk slordig omgesprongen wordt met een aanzienlijke hoeveelheid vet en er over een periode heen vogels vervuild raken. In ieder geval heel jammer dat er zo een paar prachtige vogels sneuvelen.

Wil je meer weten van deze statige wit-zwarte verschijning; klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/ooievaar

Geen opmerkingen: