dinsdag 28 november 2023

Het hele jaar haviken.

volwassen havik
Een havik is een grote schuwe roofvogel maar hij is niet zo anoniem als hij zou willen. In de boswachterij Dorst hebben een paar koppels een vast territorium en als je maar vaak genoeg in de Boswachterij komt weet je ze wel te zitten. Want ook al denken ze dat ze anoniem in dit bos leven, maken ze te veel herrie om onopgemerkt te blijven, Haviken roepen veelvuldig, zeker in de vroege ochtend. Wat daar de betekenis van is weet ik niet maar het helpt wel om ze te vinden.

Als je dan wat dieper in de begroeiing komt kun je meestal het nest wel vinden. 
havik met twee jongen

En dat is geen klein nestje kan ik je vertellen. Jaar na jaar bouwen ze door en zo ontstaat een serieus nest waar de jonge haviken lekker veilig in rond kunnen wandelen. In Dorst heb je zeker drie territoria waarvan ik inmiddels twee nesten weet te zitten. Twee jaar geleden zag ik bij een van die nesten een jonge havik zitten. Ik hoopte op meer jonge vogels maar dat heb ik jammer genoeg niet kunnen vaststellen. Mogelijk is het bij dit koppel bij een jong gebleven. 

In ieder geval gaat het niet slecht met deze roofvogel want jaar na jaar zitten hier meerdere koppels. Ik weet niet goed waar de jonge vogels blijven, of die wegtrekken en ergens anders een eigen territorium veroveren. Ze zijn in ieder geval het hele jaar hier en dat is slecht nieuws voor de kleinere bosbewoners zoals eekhoorn, konijnen en vogels want die staan allemaal op het menu. 

Zo'n vijftig-zestig jaar geleden was dat wel anders toen de havik eigenlijk alleen maar voorkwam in grote stille natuurgebieden zoals de Veluwe. Vanaf toen is hij aan zijn opmars beginnen en nu leven er alweer een kleine tweeduizend broedparen in Nederland. Over een paar maanden als de baltsperiode weer aanbreekt is de Boswachterij een prima plek om de spectaculaire baltsvlucht van de havik te zien.

Ik kijk er nu alweer naar uit.

Wil je meer weten van de heerser van de Boswachterij, klik dan op de link;
 https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/havik

Geen opmerkingen: