donderdag 9 november 2023

Het is goud wat er blinkt.

mannetje goudvink, 30 oktober
Er zijn meer goudvinken dan we soms denken. De laatste tijd valt mij op dat maar weinig Oosterhoutse vogelaars goudvinken melden op de site waarneming.nl. Heel veel andere vogels worden namelijk wel op de site gemeld. In de Boswachterij Dorst hoor je vrijwel altijd meerdere goudvinken roepen. En ja, zien is vaak een ander verhaal. Op de een of andere manier is deze opvallende vogel opvallend weinig te zien. Ze weten zich prima verborgen te houden en hun zachte, beetje futloze roepje valt ook niet op als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met het roepje van de koolmees of boomklever. Deze laatste twee laten hun enthousiaste roepje al van verre klinken. Ik denk dat daardoor de fluisterroep van de goudvink niet voldoende de oorschelpen van de vogelaars binnendringt. 

vrouwtje goudvink
Afgelopen week hoorde ik opnieuw op meerdere plekken de nasale goudvinkenroep. Tijd om eens wat meer in de exacte locatie van het vogeltje te steken. Oren spitsen, ogen dicht en op die manier de exacte locatie van het geluid traceren. als een soort schotelantenne of radar bewoog ik geconcentreerd van links naar rechts en pas bij het exact vaststellen van de richting opende ik mijn ogen en warempel na enig turen ontdekte ik de mannetjes goudvink in een boom. Dat werkt dus prima zo en de vogel bleef gelukkig nog zitten ook.
 Dorst in herfsttooi is prachtig
Het mannetje is uitzonderlijk mooi met zijn vuurrode lijf en gitzwarte kop,rug en nek. De vleugels zijn grijs met een wit vlak.  Het vrouwtje ziet er qua tekening hetzelfde uit alleen is de kleur wat bruinig en veel minder spectaculair maar zelfs dan is het ook nog een mooie vogel. Wat wel weer opviel was de enorme driehoekige snavel, ideaal om zaden te kraken zou je denken maar niets is minder waar. Goudvinken houden van bessen, bloemzaden en als ze voorhanden zijn zaden van essen. Ik had bij de voorkeur van zijn voedsel eerder gedacht aan zaden van lariksen, beukennootjes of berkenproppen.

Wil je meer weten van deze prachtvink, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/goudvink

Geen opmerkingen: