maandag 13 november 2023

Kanariepietje achter de duinen.

Europese kanarie
Tijdens de vogeltrek, die nu zo'n beetje op zijn eind loopt, trekken altijd wel een paar bijzonderheden Zuidwaarts. En dat gebeurt dan ook nog wel eens als ik in de buurt ben. Niet geheel toevallig natuurlijk maar ik pik zo altijd wel iets leuks mee. Dit jaar was dat in maart de Siberische waterpieper, in september de steppekiekendief en en afgelopen week dan de Europese kanarie.

De Europese kanarie kun je tijdens de trek in heel het land wel tegenkomen. Niet dat het er zoveel zijn maar ze trekken in een breed front over ons land. De ene keer worden ze in op een bouwterrein in Dordrecht gezien de andere keer ergens langs de kust. Nu is deze laatste plaats wel een kansrijke plek om een kanarie te spotten. 

opslagterrein Erika
Afgelopen donderdag zag ik de kanarie op het opslagterrein Erika van de gemeente Westkapelle. Er waren die dag daar twee kanaries gemeld dus de kans was redelijk groot dat ze daar nog zouden zitten want het was geen weer om naar het Zuiden te vliegen

Ik liep over het terrein, het waaide verschrikkelijk, en ik twijfelde of dit wel een goed moment was. In mijn ooghoek, op amper tien meter van mij vandaan zag ik een vogeltje een duindoornstruik invliegen die mooi in het vrije zicht bleef zitten. Het was overduidelijk een van de twee Europese kanaries. De kleur, ietwat geelgroenig, gestreepte borst en een driehoekig minisnaveltje maakte dit tot een 100% kanarie. Het verenkleed behoorde door de wat fletse kleur zeker toe aan een vrouwtjes kanarie.

onze sijs
Als je niet beter zou weten, had je hem ook voor sijs of een vage geelgors uit kunnen schelden. Ik stond veel te dichtbij en wist vrijwel zeker dat de vogel bij de eerste beste beweging van mij op zou vliegen. Toch probeerde ik voorzichtig mijn camera te pakken en nog net voordat ik een foto kon maken, dook hij diep de duindoornstruiken in om daarna niet meer tevoorschijn te komen. Helaas voor mij kon ik geen bewijsplaatje maken en moet ik het doen met het vluchtige oogcontact van dat moment.

De volgende dag ben ik nog even gaan kijken of er alsnog een foto inzat maar helaas dat was al helemaal uitgesloten. En man met twee rondrennende herders op het terrein zorgden dat mijn kansen tot bijna onder de nul procent waren gedaald. De Europese kanarie is denk ik ook doorgevlogen, op weg naar een betere plek voor de komende maanden.

Wil je meer weten van dit prachtige kanariepietje klik dan op de link;

2 opmerkingen:

Everum zei

Je bericht was geweldig om te lezen! Je schrijft fantastisch. Ik kijk uit naar meer van je!

hans diepstraten zei

dankjewel. erg aardig