maandag 6 november 2023

Velduilen spotten.

een van de 2 velduilen in de Willemspolder
Er zijn vogels waarvan je precies weet waar je ze kunt vinden en weet waar ze leven. Neem nou de zwarte specht en de kuifmees. Daar hoef je niet moeilijk voor te doen, je gaat gewoon naar Dorst en je weet dat je ze daar kunt vinden. Je hoeft er zelfs niet al teveel moeite voor te doen want ze zijn vrijwel het hele jaar door luidruchtig genoeg. Je hoort ze bij wijze van verre al roepen, "ik zit hierrrrr".

Voor de velduil geldt dat juist niet.Die zijn verre van honkvast en zwerven vooral rond. Maar elk jaar weet ik er altijd wel ergens een te vinden. Meestal omdat anderen de vogel eerst vinden en melden op waarneming.nl. Als de locatie dan in de buurt is, ga ik altijd wel even kijken want deze vogel is zeer de moeite waard. Alweer heel wat jaren geleden vond ik zelf twee velduilen in de Gecombineerde Willemspolder, hemelsbreed twee kilometer hier vandaan.
velduil in het veld

Vorig jaar zat er twee, een kleine week in de Vughtpolder bij Teteringen en afgelopen maand was ik bij toeval in de Noordwaard toen daar een velduil werd ontdekt. Ik had geluk dat ik daar was want de vogel heeft daar maar een uurtje rondgevlogen en was toen foetsie. De velduil kan erg beweeglijk zijn en steeds opvliegen en druk heen en weer vliegen, dat deed hij vorige maand ook en ik denk dat hij daarom maar even in de polder Donderzand was.

De velduilen in de Vugtpolder en de twee in de Willempolder waren daar redelijk constant in de weer. Laag en traag over de velden vliegen, speurend naar muizen. Ze deden dat dagen achter elkaar zonder grote gebieden te bestrijken. 

Ze hadden in de velden dus een rijk gedekte tafel ontdekt en dan is het daar goed toeven. 

Het aantal velduilen hangt erg af van de muizenstand want als we een slecht muizenjaar hebben dan zijn er maar weinig velduilen. Zijn er veel, dan is de kans op een velduil aanzienlijk groter. In de winter kunnen hier wel meer velduilen verblijven, dit zijn dan velduilen uit het Noordoosten die hier komen overwinteren. Het is dus elk jaar weer spannend of ik er een kan vinden.

Wil je meer weten van deze dag jager, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/velduil

Geen opmerkingen: