vrijdag 7 december 2018

Boerenlandvogel.

Patrijs in het veld aan de Vissersweg
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik patrijzen in de Oranjepolder tegenkwam. Ik had de moed al opgegeven en ging er vanuit dat het gedaan was met deze bijzondere poldervogel. Landelijk is de patrijs met 95% afgenomen en vrijwel verdwenen uit het boerenland.
Van oudsher was het boerenland goed bezet door patrijzen en vele andere boerenland- of weidevogels. Maar de monocultuur met zijn raaigrassen, het gebruik van gewasbeschermers(een mooie naam voor gif) en de vele grondbewerkingen met enorme machines hebben deze vogels het land uit gejaagd.

Het was dus des te verrassender om in de groene woestijn, vlak bij onze wijk een klucht patrijzen tegen te komen. Een stuk of zeven-acht volwassen vogels scharrelden door het hogere gras van een weide die normaal verstoken is van enig bodemleven. In deze tijd met de relatief hoge temperaturen leven er nog wel wat insecten en misschien ligt hier en daar nog een zaadje voor het oppikken maar het is een arme bedoeling en vet zullen deze patrijzen dus niet worden. Dat het volgens mij een klucht patrijzen was en geen slag patrijzen komt omdat ik in de groep geen jonge vogels kon ontdekken. Een groep volwassen vogels heet dan een klucht. Als het een koppel vogels met jongen is, noem je dat een slag patrijzen maar zoals gezegd was daar geen sprake van.
een mooie volwassen patrijs

Genoeg geklaag, laat ik vooral blij zijn met de waarneming van deze steeds zeldzamer wordende boerenlandvogel en mijn hoop is vooral gevestigd op de de Overdiepse polder bij Waspik. Daar hebben de boeren, verenigd in een ANV(Agrarische Natuur Vereniging) 18 hectare vrijgemaakt om vogelvriendelijk in te richten. Dat gaat komend voorjaar gebeuren en daar zal dan een patrijzenparadijs ontstaan. Ik kan bijna niet wachten!

Om de Oranjepolder ook vogelvriendelijk in te richten, heeft volgens mij niet zoveel zin. De recreatiedruk is hier enorm dus het is al heel bijzonder om hier patrijzen te zien. Veel honden lopen los in de velden en jagen alles op. Hazen, fazanten, roodborsttapuiten, noem maar op, ze zijn allemaal verdwenen. Nee, steek in de Oranjepolder vooral geen geld of energie in kruidenrijke akkerranden, daar zijn wel betere plekken voor te bedenken die veel meer opleveren.

Wil je meer weten van deze fazantachtige bijna uitgestorven veldhoen, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/patrijs

Geen opmerkingen: